Zwangerschapsyoga: dé manier om te ontspannen tijdens de zwangerschap

Zoek je naar manieren om te ontspannen tijdens je zwangerschap? Wie weet is zwangerschapsyoga dan wat voor jou. Het bereidt je met onder meer ademhalings- en meditatieoefeningen voor op de bevalling en de tijd daarna met je baby.

Waarom speciale lessen?

Als je al eerder yogalessen gevolgd hebt, weet je als geen ander hoe ontspannen het kan zijn. Veel vrouwen blijven liever tijdens hun zwangerschap normale yoga volgen, maar het is toch een uitkomst om voor echte zwangerschapsyoga te kiezen. Tijdens de speciale zwangerschapslessen wordt er onder meer rekening mee gehouden dat je niet teveel mag rekken en strekken, geen buikspieroefeningen doet en niet langer dan 5 ademhalingen in een houding blijft. Het is dus al voor je aangepast op je zwangerschap, dat scheelt een hoop nadenken en dat is weer goed voor het ontspannen!

Het eerste trimester

Tijdens het eerste trimester is het vooral belangrijk dat je lichaam zoveel mogelijk rust krijgt. Er verandert een hoop, onder meer op hormoongebied en daar moet je lijf even aan wennen. Het is aan jou of je in deze periode ook yoga wilt doen. Wel raden veel yogascholen het af en is het advies om met name tussen de 12de en 14de week geen yoga te doen. Zwangerschapsyoga wordt aangeraden vanaf de 15de week. Als je yoga doet, worden yopgaposes met diepe draaiingen van de torso afgeraden.

Bekkenbodem trainen

Door de bekkenbodem licht te trainen en soepel te houden, bereid je het voor op de bevalling. De spieren bij het bekken worden tijdens de lessen zwangerschapsyoga bewust getraind. Dit is ideaal omdat je bekken tijdens de zwangerschap soepeler worden om de bevalling mogelijk te maken. Zo verloopt de bevalling straks dus makkelijker.

LEES OOK: Dit zijn de beste liedjes om te draaien tijdens de bevalling

Fysiek ontspannen

Naast het trainen van de bekkenbodem zorgt deze vorm van yoga er ook voor dat de rest van je lijf flexibel blijft en je minder last krijgt van pijntjes. Zo vergroot het je uithoudingsvermogen en kracht. Met de lichamelijke trainingen worden klachten als rugpijn en slaapproblemen minder. Daarnaast bereiden de oefeningen je voor op het opvangen van weeën en manieren om te persen. Je bereidt je dus langzaam al voor op de bevalling, en hoewel het een spannend moment is, zul je steeds meer merken dat je lichaam het aankan.

Mindfull zwanger

De fysieke oefeningen zijn dus het ene aspect van de lessen, de mentale het andere. Met de meditatieoefeningen word je bewuster van je lichaam en de baby die in je groeit. Het zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt in je lichaam, nu het zoveel veranderingen doormaakt. Je leert je concentreren, omgaan met angsten, spanningen en natuurlijk ontspannen. Hierdoor ben je je bewuster bezig met wat er allemaal gebeurt tijdens de zwangerschap en zul je ook meer rust en zelfvertrouwen hebben naar het moment van de bevalling toe.

Zwangerschapsyoga is een heerlijke manier om te ontspannen. Maar je kunt daarnaast ook nog deze 8 andere dingen doen om je helemaal zen te voelen.

Niets meer missen? Like ons op Facebook.

Yoga centrum AnandaWij