Zwanger? Deze 9 symptomen ervaar je in je tweede trimester

Het tweede trimester van je zwangerschap – de periode van week 13 tot week 27 – wordt ook wel de ‘honeymoon’-fase genoemd: de ergste misselijkheid is voorbij, je emoties stuiteren niet meer alle kanten op en je sexdrive maakt een comeback. En nog spannender: dit is de periode waarin je je baby voor het eerst kan voelen. Toch zijn er nog een paar nieuwe symptomen om rekening mee te houden.

Dat die heftige eerste symptomen wegebben, betekent nou ook weer niet dat je bijna zou vergeten dat je in verwachting bent. Je lichaam maakt immers nog steeds een grote verandering door. Dit kun je allemaal verwachten zodra je de 13 weken aantikt:

1. De misselijkheid neemt af in je tweede trimester: yes!

Praise the lord: tot de lijst met zwangerschapssymptomen behoort (meestal) geen ochtendmisselijkheid. Tenzij je zo’n pechvogel bent die de hele zwangerschap misselijk is, kun je nu eindelijk weer normaal ontbijten. Veel vrouwen merken dat deze periode hun misselijkheid vermindert of helemaal weggaat. Gebeurt dat niet? Overleg dan met de huisarts of je je vitamine B6-inname wat kan verhogen. Dat brengt je maag wat tot rust. Rond deze tijd kun je pijntjes in/rondom je buik verwachten als gevolg van je groeiende baarmoeder en het uitzetten van de omliggende gewrichtsbanden.

2. Tekenen van leven

Het grootste deel van het eerste trimester groeit de baby in stilte. Rond de 12 weken kan een arts de hartslag van je baby horen, maar vanaf nu ervaar je weer heel andere fysieke tekenen van leven. Tussen de 16 en 20 weken zal je waarschijnlijk opvallen dat je baby rond gaat bewegen. Ook grappig: aan het eind van het tweede trimester kun je een herhaaldelijk ‘blips’-achtig gevoel in je buik voelen. Dat is je baby die de hik heeft en is niks om je zorgen over te maken.

LEES OOK: 10 vragen die het meest worden gegoogled over zwanger zijn of worden

3. Buiten adem zijn

Hoe verder je in je zwangerschap bent, hoe zwaarder activiteiten worden. Je kan al buiten adem zijn wanneer je even naar het toilet loopt. Dat is heel normaal. Je baarmoeder groeit, waardoor er wat meer druk op je longen staat en lucht wat moeizamer in – en uitstroomt. Doe het gewoon rustig aan. Wordt je kortademigheid wel heel hevig? Ga dan naar een huisarts.

4. Je vorm verandert

Rondom week 16 ontkom je waarschijnlijk niet meer aan positiekleding dankzij je uitdijende middel en bredere heupen. Rond week 27 ben je tussen de 7 en 10 kilo aangekomen. Je baby is slechts verantwoordelijk voor een kilo daarvan. Vanaf nu neemt ook de kans op striae toe. Geen paniek: die rode tijgerstrepen worden later bijna onzichtbare witte/zilverachtige streepjes.

5. Een van de symptomen: emotionele veranderingen

In tegenstelling tot het eerste trimester kun je nu waarschijnlijk wel een journaal uitzitten zonder in tranen uit te barsten om al het wereldleed. Je hebt je emoties weer onder controle, maar mentaal moet je wel wennen aan alle veranderingen die je lichaam (nu zichtbaar) ondergaat. Wees lief voor jezelf en koop iets leuks waar je buikje goed in uitkomt of trakteer jezelf op een manicure.

LEES OOK: Mannen opgelet! 12 dingen die je als aanstaande vader moet weten

6. Nare dromen

Naarmate je baby ‘echter’ wordt, kunnen je dromen ‘s nachts steeds levendiger en gekker worden. Veel moeders worden ‘s nachts badend in het zweet wakker omdat ze dromen dat ze in verwachting zijn van een monster. Het is heel normaal dat je je een beetje angstig voelt.

7. Je sexdrive neemt toe

Sterker nog: die kan zo in standje overdrive slaan. Dat komt doordat in het tweede trimester je lichaam extra oestrogeen aanmaakt. Ter vergelijking: je eierstokken produceren nu per dag gemiddeld net zoveel als de eierstokken van een niet-zwangere vrouw doen in drie jaar (!). Nu de misselijkheid en vermoeidheid van het eerste trimester zijn afgenomen kan dat resulteren in een libido waar je ‘u’ tegen zegt.

8. Je bent weer actief

Dit is het moment om nog even gebruik te maken van het feit dat je zwangerschaps symptomen een stuk milder zijn dan in het eerste trimester en je nog relatief veel kan doen. Zwangerschapsyoga is niet alleen heel goed maar ook een leuke manier om andere zwangere vrouwen te ontmoeten. Zwemmen is een fijne low-impact sport, geeft je het gevoel dat je gewichtloos bent en geeft een vermoeide rug, benen en voeten een break. Wandelen brengt je bloeddoorstroming goed op gang en zorgt zo voor extra energie.

Kortom: als er een moment is om optimaal te genieten van je zwangerschap is dit het wel.

Ben je al toe aan de laatste loodjes? Dit gebeurt er met je lijf in het derde trimester.