Zo maak je meer oxytocine aan (en dat kan handig zijn!)

Marleen Staal 2 jun 2018 De mama

Oxy-wat? Je kent oxytocine misschien wel als het knuffelhormoon. Iedereen heeft hier een beetje van, maar niet voor niets is oxytocine in de eerste plaats een zwangerschapshormoon. En hiervan extra aanmaken, kan handig zijn.

Oxytocine speelt namelijk een belangrijke rol bij onder andere borstvoeding geven en helpt je tijdens de bevalling. Hoe? Simpel gezegd komt het erop neer dat oxytocine een natuurlijke pijnstiller is. Je wordt er namelijk een beetje high van als dit hormoon door je lichaam giert. Maar ook voor en na de zwangerschap is het belangrijk dat je oxytocine aanmaakt.

Als je zwanger wilt worden bevordert oxytocine de bevruchting en vlak voor de bevalling helpt dit hormoon bij het natuurlijk opwekken van de weeën. En na de bevalling? Dan zorgt oxytocine ervoor dat je een betere band krijgt met de baby. Kortom: veel redenen waarom een beetje extra van dit hormoon hebben, helemaal niet zo verkeerd is.

Hoewel de aanmaak ervan vanzelf gaat, kun je zelf ook een steentje bijdragen om dit buffertje aan te vullen.

Dadels

Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van dadels kan zorgen voor oxytocine-achtig effecten. Waardoor je de pijn van de bevalling beter kan verdragen en de kans op bloedingen kleiner wordt als je hiermee begint 4 tot 6 weken voor de bevalling.

Eet, slaap, eet, eet nog meer

Honger kan de bevalling vertragen of zelfs stoppen. Zorg dus dat je genoeg eet tijdens de eerste uren van de bevalling.

Badbevalling

Bevallen in een bad helpt je lichaam te ontspannen waardoor er endorfines vrijkomen en oxytocine weer makkelijk door je lijf kan stromen.

Net als bij een date

Gedimd licht, je lievelingsmuziek, natuurlijke geluiden en aromatherapie helpen te relaxen waardoor je oxytocine aanmaak wordt verhoogd.

Voorkom onnodige onderbrekingen

Oxytocine wordt geproduceerd in de hersen en heeft daarom “psycho-emotionele effecten. Als je vaak wordt gestoord tijdens de bevlling, kan de aanmaak van oxytocine worden verminder. Dus zorg dat je in een rustige omgeving ligt.

Masseer je tepels

Een tepelmassage klinkt gek, maar wanneer je baby aan de borst gaat, zorgt deze aanraking juist voor de aanmaak van oxytocine. Dus waarom niet dit trucje toepassen tijdens de bevalling?

Veel huid op huid contact

Dit zorgt er niet alleen voor dat je meer oxytocine aanmaakt, maar draagt ook bij aan de gezondheid, slaap en het immuunsysteem van je baby.

Borstvoeding

Twijfel je nog of je borstvoeding gaat geven? Bij borstvoeding geven komt oxytocine vrij waardoor jij en de baby rustiger worden.

Dit kun je nog meer doen

Ook de volgende simpele dingen helpen een handje om meer oxytocine aan te maken.

– Een feel good film kijken, het liefst eentje waarvan je keihard moet lachen
– Kroelen met je huisdier
– Lekker knuffelen met de oudste kinderen (neefjes/nichtjes tellen ook!)
– Of een stevig potje knuffelen tussen de lakens met je lief
– Blijf in beweging, ga sporten
– Een girls night out
– Samen uit eten gaan
– Cadeautjes krijgen (een hint naar de soon te be papa’s!)
– Een massage krijgen (nog een hint!)

Mommypotamus

Reageer op artikel:
Zo maak je meer oxytocine aan (en dat kan handig zijn!)
Sluiten