Zo kom je de eerste werkdag na je zwangerschapsverlof door

Redactie 1 aug 2017 De baby

Nadert je eerste werkdag met rasse schreden? Vrees niet. Wij hebben tien blitse tips voor de eerste werkdag na je verlof. Zo kom je die eerste werkdag wel door!

1. Begin op een dinsdag of woensdag

Als het even kan: zorg ervoor dat je middenin de week begint. Dan kun je rustig opstarten en heb je minder kans om oververmoeid en ondergesneeuwd te raken. Verdeel thuis de taken goed en houd je agenda ’s avonds vrij om bij te kunnen komen.

2. Koop een nieuwe outfit

Ik zeg: bij een eerste werkdag horen nieuwe kleren. In principe heb je natuurlijk altijd nieuwe kleren nodig, maar nu dus helemaal. Zo voorkom je namelijk een jetser van een kledingcrisis, bovendien zorgt een stel nieuwe kleren aan het lijf toch nog voor een behoorlijk fris en fruitig gevoel. Bij benadering dan. Dus hop hop, snel nog even aan de shop. Het leven is goed.

3. Plan vooruit

Zorg dat je kleding klaarligt. En vergeet de bijpassende schoenen en die tiptop ingepakte tas niet. Echt niet uitstellen, voor je het weet kom je alsnog te laat. Op stomme schoenen. Of met zes losse tasjes.

LEES OOK: 7 praktische dingen om te doen voordat je zwangerschapsverlof erop zit

4. Laat je baby wennen

Laat je baby in de voorafgaande weken wennen aan het kinderdagverblijf of aan het oppasadres/de oppas. Zo kun je zelf ook meteen wennen aan de overdracht. Nog zoiets slims: laat je baby in deze weken af en toe drinken uit een flesje. Sommige baby’s tonen zich namelijk plots notoire flesweigeraars. Vraag je consultatiebureau om advies.

5. Bel de oppas/crèche tien keer op

Nouja, misschien moet je maximaal vijf keer bellen, er is een grens, maar doe het. Heus: niemand vindt het raar, en als ze het wel raar vinden zijn ze sukkels. Vind je het juist goddelijk om eindelijk weer iets anders te doen dan fulltime te zorgen en melkvlekken van je trui te poetsen. Voel je trouwens in godsnaam niet schuldig als je niet belt. Is ook goed.

6. Kook vooruit en vries in

Zorg dat je een maaltijd klaar hebt staan, scheelt een heleboel stress. Sowieso is dit dus echt heel slim als je drukke werkdagen op stapel hebt staan.

LEES OOK: 5x dit had ik willen weten tijdens mijn eerste jaar als moeder

7. Huil als het moet

Als je het moeilijk vindt om ’s ochtends afscheid te nemen van je kleine snoep: snotter een end weg. Heus, het lucht enorm op. Het is bovendien heel normaal.

8. Lach als het kan

Lachen is een geweldig medicijn tegen vermoeidheid. En verder is er altijd nog koffie. En water. En foundation. Ontzettende hulde aan degene die foundation heeft uitgevonden! Oh, en één van de make-up trends van 2016 is de statement-lip en geloof ons, met een puik gekleurde lip let niemand nog op die groteske wallen. Helemaal als je er dus ook nog eens breeduit bij lacht.

9. Zoek lotgenoten

Het kan enorm fijn zijn om met andere werkende moeders te praten over je nieuwe bestaan. Zij weten wat je doormaakt, wat je twijfels en gedachten zijn, hoe het is om te functioneren met slaaptekort. Een opbeurend WhatsApp berichtje over en weer helpt zó enorm.

10. Heb vertrouwen, het went

Als je denkt dat dit dus nooit gaat wennen: het komt goed. Vele vrouwen gingen je voor. Uiteraard is het geen sinecure om werk met een gezin te combineren, laten we daar vooral niet lichtzinnig over doen, maar je komt vanzelf in een flow (uit en thuis). Accepteer dat je misschien niet meer zo fit bent als vroeger. En weet: je kunt echt een heleboel op een paar uur slaap.

Psst.. en je man kan dus ook zijn steentje bijdragen om te zorgen dat die eerste werkdag soepeler verloopt. Moeders vertellen wat hun partner voor ze deed toen het zwangerschapsverlof erop zat.

Niets meer missen? Like ons op Facebook.

Reageer op artikel:
Zo kom je de eerste werkdag na je zwangerschapsverlof door
Sluiten