Zo kan je partner helpen bij jouw ochtendmisselijkheid

Marleen Staal 6 aug 2018 De papa

“Wil je een teiltje?” Het is weer eens wat anders dan ‘goedemorgen’, maar als je last hebt van ochtendmisselijkheid zul je dit zinnetje vaak als eerste horen. Behalve een aai over de rug, kan je partner je ook op nog veel andere manieren steunen als het je weer eens letterlijk hoog zit. 

De ene moeder to be heeft er meer last van dan de ander, maar ochtendmisselijkheid is nu eenmaal een gegeven als je zwanger bent. En als het kotsen je nader staat dan het lachen, dan is een steuntje in de rug (al dan niet letterlijk) erg fijn. Jij hebt wel andere dingen aan je hoofd namelijk.

Dat gezegd hebbende, komen we gelijk bij de eerste tip voor je lief.

LEES OOK: 11 Natuurlijke middeltjes tegen ochtendmisselijkheid

1. Ochtendmisselijkheid gebeurt niet alleen in de ochtend

We gebruiken het woord ‘ochtendmisselijkheid’, maar dit dekt niet helemaal de lading. Misselijkheid en spugen kan zowel overdag als ‘s nachts ineens opkomen. Het is vooral de ochtend wanneer misselijk zijn het zwaarst kan voelen. Je hebt dan nog niks gegeten, dus er kan niks uit én je moet er niet aan denken iets te eten.

Lieve partners, wees dus extra lief, vooral in de ochtend. Bedenk dat het net zo voelt als een griepje hebben. Of een kater. Met een kopje thee en een cracker zijn we al heel blij.

2. Let op dat het niet te extreem wordt

Hoewel ochtendmisselijkheid onschuldig is, is dit het niet als je er voor langere tijd last van hebt. Zeker als je lang  voorbij het eerste trimester bent en je aanvallen ook extremer worden.

Dan kan er misschien sprake zijn van hyperemesis gravidarum. Dan ben je zo misselijk, dat je zelfs kan uitdrogen en je lichaam al je reserves verbruikt. Dit is een factor waar je als partner op kan letten. In dat geval helpen droge crackers en lauw water met citroen niet meer.

Als moeder in spé heb je misschien niet de kracht om dit bij jezelf te herkennen, je bent even met andere dingen bezig, dus als je als partner vermoedt dat er sprake kan zijn van extreme misselijkheid, raadpleeg dan de dokter.

3. Extra taken

Afhankelijk hoe het huishouden bij jullie is geregeld, is het erg fijn als je als partner een tandje bijzet. Wij hebben misschien zwangerschapsverlof of zijn meer thuis, maar dat is vooral om tot rust te komen. We hebben niet ‘even lekker vrij’, maar moeten echt even bijtanken op de momenten dat we thuis zijn. Een baby laten groeien kost immers bakken energie.

En stel je eens voor dat je vieze vaat moet afwassen of moet koken, terwijl je eigenlijk heel misselijk bent? Een bijkomen zwangerschapskwaaltje is namelijk dat als vrouw je reukvermogen ook sterker wordt.

Onze misselijkheid kun je misschien niet wegnemen als partner, maar de taken wel. En als het jou eigenlijk ook te veel wordt, vraag dan aan vrienden of familie een extra handje. Zolang wij het – als het maar voor een paar dagen – wat rustiger aan kunnen doen.

LEES OOK: Augurken tegen zwangerschapsmisselijkheid, helpt het echt?

4. Kook lichte maaltijden

Als je als partner dan toch in de keuken staat te kokkerellen, kies voor lichte maaltijden (want snel verteerbaar), maar let er wel op dat je lief genoeg vitamines en bouwstoffen binnenkrijgt. Goed gevulde sandwiches met kipfilet en avocado bijvoorbeeld en als avondeten kippensoep. Alles waar vitamine B6 in zit geeft een boost.

Zorg dat je vrouw in ieder geval geen maaltijden overslaat. Is de misselijkheid toch te groot? Zet dan wat crackers, pretzels, gemberthee of zoute chips op tafel. Zout eten houdt water vast.

5. Geef toe aan haar cravings

Als het eten niet echt lekker gaat door de misselijkheid, is het extra belangrijk om naar haar honger te luisteren als hij eenmaal toeslaat. Helaas als dit ook betekent dat je om 4 uur ‘s nachts naar het dichtsbijzijnde tankstation moet rijden.

Om dat te voorkomen kun je ervoor zorgen dat je de nodige midnight snacks in huis hebt. Gewoon een kast vol met wat gevarieerd powerfood. Of comfort food, wat ze ook maar nodig heeft. Natuurlijk mogen er de nodige Marsen voorbij komen, maar je kunt ook  wat ‘gezondere’ snacks op voorraad hebben zoals een blik soep, noodles, geblikt fruit of de beroemde augurken.

6. Geef haar rust

Belangrijk is hierbij wel dat je goed oplet dat ze niet teveel slaapt. (Ochtend)misselijkheid kan je enorm uitputten als je zwanger bent en rusten is hierbij heel goed  om op krachten te komen. Het moet alleen niet doorslaan en daar kom jij als partner om de hoek kijken.

Vroeg naar bed, een powernap en uitslapen zijn geen gekke taferelen. Als het lijkt alsof slapen niet helpt en ze altijd moe is, dan kan er sprake zijn van een ijzertekort. Dan is een tripje naar de dokter niet overbodig. Een speciaal dieet kan hierbij dan al veel uitmaken.

Reageer op artikel:
Zo kan je partner helpen bij jouw ochtendmisselijkheid
Sluiten