De mama 25 apr 2018 Marleen Staal

Wees lief voor je lijf na de bevalling met deze tips

Alleen als je Kate Middleton heet, sta je binnen een paar uur na de bevalling al in de steigers. Of in haar geval: op hakken. Voor de gemiddelde nieuwe moeder is dit natuurlijk verre van realistisch. Want even een Doutzen’tje doen en binnen no time op gewicht zijn of er zo gelikt uitzien als de Duchess? Dat gebeurt alleen in social media sprookjes. En met een hele hoop stylistes.

Laten we eerlijk zijn, na de bevalling lig je liever met de kleine op schoot dan met een make upt-asje in je handen. Geen enkele moeder die daar puf voor heeft. Je uitgeputte lichaam heeft ook hele andere dingen nodig dan een likje verf.

Ceeping it cool

Koelte houdt de zwelling tegen, dat is algemeen bekend. Ook als je net bent bevallen, helpen ice packs om de pijn daar beneden te verlichten. Zorg dat je een voorraadje in huis hebt, want ook tijdens je kraamtijd kan dit verlossing bieden op oncomfortabele momenten.

Slaap wanneer je baby slaapt

Slapen wordt je nieuwe favoriete hobby. Deze uurtjes zijn zeer zeldzaam de eerste maanden, dus pak daarom elk moment dat zich voordoet. Slaapt de kleine? Ga zelf ook even in de mute-stand. Ook al is het maar voor een paar minuten en duurt een gemiddeld reclameblok langer, elke minuut is er één en dat voelt je lichaam écht.

LEES OOK: 5 goede redenen om te slapen als je baby een dutje doet

Schakel hulplijnen in

De bevalling heb je – lichamelijk – vooral alleen moeten doen, maar erna kun je alle hulp gebruiken. Je hebt misschien geen leger visagisten zoals Kate Middleton, maar vraag manlief om je gezicht na uren zweten en puffen even schoon te maken. Of schakel je beste vriendin of je moeder in om je haren te wassen, teennagels te knippen of huid in te smeren met een fijne bodymilk. Wedden dat je je binnen no time weer wat meer mens voelt? Wees vooral niet bang om hulp te vragen, ze zijn waarschijnlijk allang blij dat ze kunnen helpen.

Een goed begin…

… is het halve werk. Gun jezelf die vijf minuten in de ochtend om het hoognodige te doen. Borstel je haar, verzorg je gezicht met een vochtinbrengende crème en breng een klein laagje mascara op. Het hoeft niet veel te zijn, maar deze kickstart is net voldoende om je fris en fruitig te voelen. En kun je de dag met nieuwe energie beginnen.

Weet wat je eet

Ook al zou je de energie hebben, toch is het raadzaam om in de eerste weken na je bevalling je bed niet snel te verruilen voor de crosstrainer. Richt je in eerste instantie op je voeding. Eet gezond en drink genoeg. Dat is niet alleen belangrijk als je borstvoeding geeft, maar het zorgt ook voor een sneller herstel van je lichaam. Je lichaam zit bomvol hormonen, maar het schreeuwt om extra vitamines.

LEES OOK: Dit is wat je baby het hardste nodig heeft na de bevalling

Live, love, lekken

Je lichaam is volop in de genezingsmodus en dan wil er nog weleens wat gaan lekken hier en daar. Zeker als je een vaginale bevalling achter de rug hebt. Investeer in niet chemisch behandeld maandverband en reinig het oorlogsgebied met gewoon water en natuurlijke zeep. Doe dit minimaal twee keer per dag en neem de tijd. Als elk toiletbezoek geen twee maar dertig minuten duurt, so be it. Wie er wat over te zeggen heeft, schud je even wakker door een pak verband naar zijn of haar hoofd te slingeren.

Zweet het eruit

Na de bevalling zul je waarschijnlijk last krijgen van (nachtelijk) zweten. Trek vooral katoenen kleding aan dat lekker losjes om je lijf hangt en zorg voor een bodemloze put aan handdoeken naast je bed. Leg deze op je hoofdkussen om het zweet op te vangen.

Blijf in beweging

Heb je de laatste weken van je zwangerschap het vooral rustig aan gedaan door veel te zitten, probeer na de bevalling regelmatig een blokje om te lopen. Of doe een improvisatie wandeltje in de tuin als je nog erg moe bent. Je benen kunnen opgezwollen raken – met spataders en al – en elke dag bewegen helpt dit tegen te gaan. Plus: frisse lucht en actieve benen geven je ook weer nieuwe energie.

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over zwanger zijn, moeder worden en het leven met je baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Wees lief voor je lijf na de bevalling met deze tips
Sluiten