Waar niemand het over heeft na de bevalling

Dat je lichaam na de zwangerschap en bevalling verandert, dat zie je en dat merk je. Je borsten zijn niet meer hetzelfde, en dat geldt ook voor je buik. Lubberig, minder strak en misschien wel striae. Spataderen, ook een veel voorkomende klacht.  Maar waar je dan weer minder vaak iets over hoort, en al helemaal niet ziet, dat zijn de bekkenbodemspieren.

Want na een bevalling rekken die op, en als je een knip hebt gehad dan is het nog een graadje erger. Je moet dus zorgen dat ze weer strak worden. Maar daar hoor je dan ‘niemand’ over.  Of in ieder geval, daar wordt niet veel over gesproken. Er ligt toch een soort taboe op. Waar je met rechte buikspieroefeningen even moet wachten na een bevalling, kun je je bekkenbodemspieren wel direct gaan trainen.

Trainen

Ik hoor je denken: hoe train ik dit dan? Eigenlijk heel simpel, ga op een stoel zitten en probeer met je onderste spieren, in je kruis, maar een denkbeeldige druif vast te klemmen die op de zitting ligt. Je mag ook een echte druif proberen, maar het idee moet voldoende zijn. Ik weet ook dat je het nu probeert.

LEES OOK: 6x natuurlijke oplossingen die helpen tegen zwangerschapskwaaltjes

En waarom is dit nu zo belangrijk? In verband met incontinentie. Dat is iets, dat hoort bij oudere dames, bij de Tena Lady generatie.  Dat is nog een ver van je bed show. Maar vergis je niet, menig vrouw heeft last van ongewenst urineverlies na de bevalling en daar wil je liever niet bij horen. Dat je je ongemakkelijk voelt als je moet niezen of hoesten. Of dat als je vreselijk moet lachen, je dit met je benen samengeklemd moet doen.

Sporten

Om het maar niet te hebben over sporten. Ooit eens jumping jacks gedaan met ongetrainde bekkenbodemspieren? Probeer maar, je weet direct wat ik bedoel. En als je dit niet onder controle krijgt, geen paniek, dan ga je naar fysiotherapie. Er zijn echt hulpmiddelen om het goed onder controle te krijgen. Misschien wordt het niet helemaal weer zoals het was, maar dat is ook niet heel gek na een bevalling.

Als handbalspeelster weet ik hoe belangrijk het is dat al je spieren goed getraind zijn, en dat je deze tijdens het spel ook allemaal gebruikt. Zeker met springen! Maar toch ben ik ook wel blij dat we spelen in zwarte broekjes. Een ongelukje zit nu eenmaal in een klein hoekje.

Genoten van deze column? Je leest hier elke dag zo’n fijn verhaal van een van onze mama-columnisten. Nog veel meer leuke artikelen lezen? Like ons op Facebook, dan houden we je op de hoogte.

 

Reageer op artikel:
Waar niemand het over heeft na de bevalling
Sluiten