Vermoeidheid tijdens de zwangerschap: een veelvoorkomend zwangerschapskwaaltje

Het is soms ook een vermoeiend gebeuren, dat zwanger zijn. Maar dat je fysiek en mentaal uitgeput raakt is verklaarbaar, vooral in de eerste periode van de zwangerschap is vermoeidheid veelvoorkomend.

Je bent gelukkig niet de enige, veel zwangere vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van vermoeidheid. Vooral in de eerste weken kan dit veel voorkomen. Dat komt doordat bijna elk orgaan in je lichaam veranderen door de zwangerschapshormonen. Je krijgt bijvoorbeeld meer bloed, je hartslag verandert, maar ook kun je last krijgen van stemmingswisselingen of je denkt veel na over je nieuwe leven. Al deze veranderingen en emoties kosten veel energie. Dus niet zo gek, dat je moe bent. Je lichaam begint eigenlijk als het ware voor twee te werken.

Eerste maanden

Vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap kun je ontzettend moe zijn. Zodra je even het moment hebt om te gaan liggen val je direct in slaap en zodra je weer wakker wordt, heb je het gevoel alsof je nooit geslapen hebt. Veel vrouwen vragen zich af of dit gevoel ooit over zal gaan. Maar goed nieuws, veel zwangere vrouwen merken dat de ergste vermoeidheid na 14 à 16 weken voorbij is. Vooral in de eerste weken heb je last van allerlei (vermoeiende) zwangerschapskwaaltjes die na enkele weken vanzelf minder worden, hierna kan het vermoeide gevoel ook afnemen. In enkele gevallen blijft de vermoeidheid de hele zwangerschap bestaan.

LEES OOK: Hoe groot is mijn baby? Dit zijn de coolste zwangerschapsvergelijkingen

Laatste maanden

In het tweede trimester van je zwangerschap heeft je lichaam zich grotendeels aangepast aan alle veranderingen. Veel vrouwen voelen zich dan weer een stuk energieker. Maar in de laatste maanden kan de vermoeidheid weer opkomen. Dit heeft dan weer een andere oorzaak. Meestal is dit de buik die zwaarder wordt en in de weg zit. Je snel groeiende buik weegt toch weer wat extra kilo’s, zodra jij ook maar een stap zet voel je het extra gewicht wat je met me mee draagt. Dit kan na enige tijd erg uitputtend zijn. Maar ook kun je doordat je buik in de weg zit kun je slechter gaan slapen.

Overige oorzaken

Naast de vele veranderingen in je lichaam en je zwaarder en groter wordende buik die ervoor zorgen dat je moe wordt, kunnen er ook nog andere oorzaken zijn. Bloedarmoede tijdens de zwangerschap kan ook een reden zijn voor vermoeidheid. Je lichaam heeft dan tekorten aan ijzer en foliumzuur. Dit kan gepaard gaan met kortademigheid of flauwvallen. Het kan nooit kwaad om je hier even op te laten testen wanneer je last hebt van extreme vermoeidheid.

Prenatale depressie komt ook wel eens voor bij zwangere vrouwen. Wanneer je veranderingen merkt in je eetlust of je neerslachtig en angstiger voelt dan normaal, dan kun je het beste even langs je arts gaan. Zelfs als je onwijs blij bent met je zwangerschap kan een prenatale depressie voorkomen. Deze kan gelukkig ook behandeld worden.

Tekort aan vitaminen. Wanneer je niet de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt kan dit ook zorgen voor een uitgeput gevoel. Wanneer je hier problemen mee ervaart kun je extra voeding-supplementen slikken die vitaminen en mineralen bevatten. Check wel altijd eerst met je arts welke geschikt zijn voor tijdens jouw zwangerschap.

Wat je zelf kunt doen tegen vermoeidheid

Ben je moe? Neem rust! Luisteren naar je lichaam is tijdens de zwangerschap het allerbelangrijkste wat je kunt doen.

LEES OOK: Inspiratie: Een greep uit de mooiste moedermelk sieraden

Drinken

Daarnaast is het heel belangrijk om goed te blijven drinken, doe dit vooral overdag en ‘s avonds zo min mogelijk. Zodat je niet midden in de nacht wakker wordt omdat je naar de wc moet.

Blijf in beweging

Misschien niet waar je op zit te wachten, maar voldoende beweging kan juist helpen tegen vermoeidheid. Naast dat het gezond is, zul je merken nadat je een stevige wandeling hebt gemaakt of even gezwommen hebt je je een stuk beter voelt. Daarnaast zul je ‘s avonds makkelijker in slaap vallen.

Vast slaapritme

Probeer zoveel mogelijk vast te houden aan een vast slaapritme. Wanneer je ‘s nachts niet kunt slapen, blijf dan toch in bed liggen. Op deze manier slaap je misschien niet, maar je rust wel uit. Overdag kun je gerust een dutje doen, maar maak deze niet langer dan één uur.

Houd vol!

Het is een ontzettend vervelend, het liefst wil je fit zijn, zoals voorheen. Maar onthoud dat het vaak vanzelf weer overgaat. Even een paar weekjes doorzetten en volhouden en daarna wordt het stukken beter. Blijf goed voor jezelf zorgen en verwen jezelf ook gerust. Wat dacht je van bijvoorbeeld een heerlijke massage, een warm en lang bad of een bezoekje aan de schoonheidsspecialiste?

Reageer op artikel:
Vermoeidheid tijdens de zwangerschap: een veelvoorkomend zwangerschapskwaaltje
Sluiten