Dit is goed om te weten als je zwanger bent én vegetariër

Wordt het even weer vlees eten de komende maanden of kun je toch plantaardig blijven eten? Als je vegetariër bent en zwanger wordt, zijn er een paar dingen waar je net iets meer op moet letten in je voedingspatroon. We zetten ze voor je op een rijtje.

Vegetarisch eten en genoeg ijzer tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap heb je meer ijzer nodig dan normaal. Van nature is het zo dat je lichaam ijzer uit plantaardige producten minder goed opneemt dan uit vlees en vis. Het beste is dan ook om bij elke maaltijd voldoende vitamine C binnen te krijgen, zodat je alsnog makkelijk ijzer uit je voeding opneemt. Dit doe je door bij iedere maaltijd wat groente of fruit te eten.

LEES OOK: OMG, er blijkt vegetarische filet american te zijn die je wél mag eten tijdens de zwangerschap

Voldoende vitamine B1, b12 en eiwitten eten

Vitamine B1 krijg je binnen uit eten als brood, graanproducten, aardappelen, groente en melk(producten). Voor vitamine B12 zit in dierlijke producten. Hiervoor kun je meer kaas, yoghurt en melkproducten eten en drinken. Daarnaast kun je ook kiezen voor vitamine B12-tabletten of producten waar extra vitamine B12 aan is toegevoegd.

Als vegetariër heb je zo’n 20% meer eiwitten nodig dan mensen die vlees eten. Maar over het algemeen krijgt iedereen genoeg eiwitten binnen via de voeding. Verder is het wel extra belangrijk dat je de eiwitten via verschillende etenswaren binnenkrijgt. Kies bijvoorbeeld voor het combineren van peulvruchten en granen.

Vis eten tijdens de zwangerschap

Als je geen vlees eet maar wel vis, kan dit in sommige gevallen ook nog tijdens de zwangerschap. Let op, eet wel vette vis. Het advies is om een keer per week vette vis zoals Atlantische zalm, haring, heilbot, bokking en sardines te eten. Daarnaast kun je ook forel, kabeljauw, vissticks, kibbeling, garnalen en mosselen eten. Bak of kook de vis wel altijd goed door om voedselinfecties te voorkomen.

LEES OOK: Ilse: ‘Dat is best complex, zwanger zijn en vegetariër’

Veganist en zwanger

Eet jij veganistisch en ben je zwanger? Als je helemaal geen dierlijke producten eet, is het advies om naar een diëtist te gaan. Hij of zij kan je goed begeleiden op het gebied van jouw voeding tijdens de zwangerschap.

Het Voedingscentrum