8 tips tegen zwangerschapsmisselijkheid van voedingsdeskundige Sanne Knijn

Redactie 20 nov 2017 Zwanger

Voortdurend misselijk zijn. Dat is toch wel het aller-vervelendste van zwanger zijn, denken wij. Sanne Knijn is voedingsdeskundige en schrijver van het boek Vitaal van start – Gezond en gelukkig zwanger. Speciaal voor Famme Baby deelt zij haar verhaal en een paar tips tegen misselijkheid. 

Sanne: ‘Mijn eerste zwangerschap was niet gepland. Ik stond dan ook nogal ondersteboven van dit nieuws. Maar ondanks het verassingselement had ik direct een ‘moedergevoel’ en wilde ik meteen goed voor ons kindje zorgen. Mijn manier van zorgen voor ons kindje uitte zich in een zoektocht naar juiste informatie rondom voeding en leefstijl tijdens de zwangerschap. Ik verslond (wetenschappelijke) artikelen, deed een cursus waarin voeding tijdens de zwangerschap aan bod kwam.’

Fit en happy

‘Ik werd steeds enthousiaster over het effect van voeding tijdens de zwangerschap. Tot ongeveer halverwege mijn zwangerschap voelde ik mezelf fit en happy, tot dat ik vlak daarna last kreeg van bekkeninstabiliteit. Van de bedrijfsarts kreeg ik het advies te minderen met het werk. Steeds meer bleef ik met pijn thuis en paste ik mijn werkzaamheden aan. Ik weet nog goed hoe beperkt ik me op dat moment voelde. Ondanks de grote aanpassingen bleef de pijn erger worden. In de praktijk betekende dit dat ik nog meer beperkt werd in wat ik kon en dat ik steeds meer aan huis gekluisterd was. Tot ik een artikel las over fikse tekorten bij zwangere vrouwen met bekkeninstabiliteit.’

LEES OOK: Het Couvade syndroom: heeft jouw man ook zwangerschapskwaaltjes?

Het trok direct mijn aandacht en ik volgde het advies in het artikel op: ik nam extra vitamine D en magnesium. Wat en toen gebeurde? De pijn verdween als sneeuw voor de zon. Binnen één week was ik van mijn heftige bekkeninstabiliteit herstelt. ‘Wauw!’ dacht ik, dit moeten meer vrouwen weten! Er zijn namelijk ontzettend veel vrouwen die zich tijdens de zwangerschap ziek en zwak voelen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit niet nodig is, maar vaak slechts een teken van je lijf dat er een tekort is.

Ontwikkeling

Het gegeven dat ik binnen een week herstelde van een heftige zwangerschapskwaal inspireerde mij dusdanig dat ik een boek heb geschreven: vitaal van start. In dit boek neem ik je mee in de nieuwe ontwikkelingen rondom voeding & leefstijl tijdens de zwangerschap. Ook geef ik per zwangerschapskwaal aan hoe je ‘m kan voorkomen én hoe je er van kan genezen. In dit artikel bespreek ik graag een bekende zwangerschapskwaal met je: zwangerschapsmisselijkheid

Als je zwanger bent en last hebt van zwangerschapsmisselijkheid wordt dit vaak gezien als  ‘normaal’ Het wordt gezien als een kwaal dat erbij hoort. Toch ga ik je nu vertellen dat je ook aan zwangerschapsmisselijkheid iets kan doen. Ik deel hier 8 tips met je!’

1. Drink, drink, drink

Om te voorzien in de behoefte van jezelf en je baby heb je ongeveer drie liter water per dag nodig. Het extra water heb je bijvoorbeeld nodig voor aanmaak van extra bloed, aanmaak van vruchtwater en voor de celdeling van je baby. Drink jij nog steeds 1,5 tot 2 liter op een dag? Grote kans dat een tekort aan vocht de misselijkheid veroorzaakt omdat bij een vochttekort histamine wordt aangemaakt. En aanmaak hiervan kan misselijkheid veroorzaken.

2. Nogmaals: drink. Ook ‘s nachts

Zorg er voor dat je een groot glas water naast je bed hebt staan. Als je ’s nachts wakker wordt, drink dit glas dan leeg. Zelfs als je wakker wordt om naar het toilet te gaan. Denk niet ‘ik plas het toch weer uit’ of ‘ik moet al zo vaak naar het toilet’ want de reden dat je vooral in de ochtend misselijk bent, is omdat je tijdens de slaap niet drinkt.

3. Ontbijt

Een lege maag wil niemand hebben maar zeker als je zwanger bent, kan een lege maag misselijkheid veroorzaken. Start je dag altijd met een volwaardig ontbijt. Let er op dat de voedingsmiddelen over een hoge voedingswaarde beschikken en zorg altijd voor inname van voldoende eiwitten en goede vetten zoals roomboter en kokosolie. Zorg er daarnaast voor dat je altijd lekkere en gezonde snacks in je tas hebt zitten, zodat je voorkomt dat je maag leeg raakt.

4. Vitamines zijn onmisbaar

Eet voldoende vitamine B2, B6, B12 en de actieve vorm van foliumzuur: folate. Je kunt er ook voor kiezen om dit uit een goed voedingssupplement te halen.

5. Let op je magnesiuminname

Zorg voor voldoende magnesiuminname. Omdat onze voeding tegenwoordig arm is aan magnesium is het aan te raden om dagelijks een magnesiumsupplement (of twee) te slikken.

LEES OOK: ‘Ik was onvruchtbaar en mijn man wilde geen kinderen: toen werd ik zwanger’

6. Gember

Gember zorgt voor significante vermindering van misselijkheid. Je kunt het zowel gedroogd als vers nemen, er thee van maken of gembersupplementen slikken. Ook kan gember het gevoel van braken doen afnemen.

7. Doe jezelf een lol, maak het je niet te moeilijk

Soms kun je al misselijk worden van de gedachte aan bepaalde voeding of bij het ruiken van bepaalde geuren. Als je jezelf een plezier wilt doen, vermijd dit dan.

8. No stress!

Vermijd zoveel mogelijk stresssituaties en doe (zoals het hoort tijdens de zwangerschap) alles op je gemak. Zorg goed voor jezelf en de baby!

Nooit meer iets missen? Like ons op Facebook!

Reageer op artikel:
8 tips tegen zwangerschapsmisselijkheid van voedingsdeskundige Sanne Knijn
Sluiten