6 dingen die je niet per se hoeft op te geven als je zwanger bent

Dat van die sushi laten we ons dus geen twee keer zeggen

Hoera! Je bent zwanger! Zeg maar dag tegen eerste levensbehoeftes als vrijmibo’s, sushi-avondjes met vriendinnen en dat zo gekoesterde kopje koffie in de ochtend. Terwijl er nieuw leven in je groeit, voelt het misschien alsof je eigen leven voorbij is. Maar echt: zo dramatisch is het allemaal niet.

Inmiddels is de wetenschap namelijk alweer wat verder en blijkt dat je tijdens de zwangerschap veel meer mag dan je misschien denkt. Deze dingen kun je nog steeds doen (zij het met mate) als je in verwachting bent.

1. Sporten

Helaas: daar gaat je excuus om negen maanden lang met een grote boog om de sportschool te lopen. Sporten helpt je lichaam voor te bereiden op de bevalling en zorgt ervoor dat je daarna weer sneller je oude lichaam terug hebt. Als je een consequente fitnessroutine hebt, kun je die eigenlijk net zo lang volhouden als jij comfortabel vindt. Overleg wel even met de huisarts hoeveel je nog precies mag doen (die zie je nu toch bijna iedere week ;-)).

2. Een tonijnsandwich

Van hotdogs, vleeswaren en zachte kaas moet je even afscheid nemen, maar je kan nog prima lunchen met een tonijnsandwich. Pure Wow deed navraag bij een gynaecoloog die stelt dat je met een gerust hart één keer per week vis met een hoog gehalte kwik kan eten. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat drie keer per week vis eten bijdraagt aan de ontwikkeling van de hersenen van de foetus.

LEES OOK: 6 verhalen over zwangerschapscravings die klinkklare onzin zijn

3. Cafeïne

Volgens de American Pregnancy Association zit je met maximaal 200 gram cafeïne per dag nog goed. Je moet er wel een beetje mee oppassen omdat cafeïne door de placenta gaat en de foetus het niet kan verwerken. In één kopje espresso zit 65 milligram, waarmee je dus hartstikke safe zit. Hou er echter wel rekening mee dat ook in thee en chocola cafeïne zit. Het Voedingscentrum heeft een handig overzichtje gemaakt.

4. Sushi

Rauwe vis is een no go, maar rolletjes met krab en zalm teriyaki (gekookt, weinig kwik) kun je prima eten. Overigens zijn de meningen over wel/niet sushi tijdens een zwangerschap ook verdeeld en is er een recent onderzoek dat claimt dat rauwe vis juíst goed is als je in verwachting bent. Ga als je het doet in ieder geval altijd voor verse sushi in een restaurant en niet voor de voorverpakte variant uit de supermarkt.

5. Highlights

Zag je al op tegen die landingsbaan die zich straks op je scheiding manifesteert? Niet nodig: je kan met een gerust hart highlights laten zetten. Zelfs verf óp de hoofdhuid is geen probleem omdat je huid maar een minibeetje verf opneemt. Dat kleine beetje dat de foetus misschien bereikt, is bovendien niet schadelijk voor je kind. Als je dat toch niet een heel gerust idee vindt, kun je dus altijd gewoon voor highlights gaan (want dan bereikt de peroxide je hoofdhuid niet).

6. Een sporadisch glas wijn?

Oké, nu bereiken we een omstreden punt. Voor de duidelijkheid: officieel wordt nog altijd aanbevolen om vooral geen alcohol te drinken als je zwanger bent. Toch wordt die stelregel steeds sterker in twijfel genomen. Er is zelfs onderzoek dat claimt dat iédere dag een glas wijn geen effect heeft op de cognitieve ontwikkeling van een kind. Professor Emily Oster van de Brown University deed veel onderzoek naar licht drinken tijdens de zwangerschap (vooral in Europa) en moest keer op keer concluderen dat ze geen negatieve impact kon vinden. Volgens haar is een sporadisch glas wijn tijdens de zwangerschap dus oké, maar ook hier geldt: doe waar je jezelf het best bij voelt.

Leuk en aardig die sushi, maar verlang je vooral naar een broodje filet americain? Hang de vlag maar uit, want er bestaat filet americain die je wél mag eten als je zwanger bent.

Nooit meer iets missen? Like ons op Facebook!

 

Pure Wow