Survivaltips voor je eerste maand als kersverse mama

Daphne de Groot 30 mei 2018 De baby

Helaas worden baby’s niet geboren met een handleiding onder hun arm. Je zult je als kersverse mama dus zelf moeten redden om voor je baby te zorgen. Wij kunnen je samen met Nutricia een handje helpen met de volgende 9 tips.

1. Fix je routine zo snel mogelijk

Simpelweg je eigen ochtendroutine volgen is er even niet bij. Zo makkelijk kom je er niet van af! Je baby bepaalt het ritme. Hij of zij heeft een eigen schema van eten, slapen en wakker zijn. En dat kan ook nog eens van tijd tot tijd veranderen. Een flexibele houding is dus wel zo handig. Wat wel kan helpen is zelf een vaste routine voor het slapengaan te volgen met je baby, zoals slaapliedjes zingen en voorlezen. Kom je er even niet uit of kun je wel een luisterend oor gebruiken, dan kun je altijd terecht bij de voedingskundigen van Nutricia Kindervoeding Service. Zij denken graag met je mee.

2. De baby huilt

De huil van een baby is een natuurlijk signaal om te laten weten dat er iets aan de hand is. Aan jullie de taak als kersverse ouders om erachter te komen of het gaat om honger, slaperigheid of een volle luier. Of dat er toch nog een andere reden is. Je kunt je baby sussen door ‘m in je armen te nemen en zachtjes ‘ssst’ te herhalen. Of door een autoritje te maken, zodat ‘ie meteen in slaap valt. White noise is ook een goede optie.

3. Voeden is een gezinsevent

Je kindje voeden is een heel mooi moment tussen jullie tweeën. Toch kan dit af en toe ook best spannend zijn, bijvoorbeeld als je je afvraagt of het drinkgedrag van jouw kleintje wel “normaal” is. Het kan daarbij lastig zijn om hulp te vragen van je partner, vooral als je borstvoeding geeft. Maar sluit hem niet buiten! Heb jij iets nodig tijdens het voeden? Hij wil je ongetwijfeld helpen in de zoektocht naar wat het beste past bij jullie kleintje.

4. Slaap, slaap, slaap

De eerste vier à vijf maanden slaapt een baby gemiddeld zo’n 14 tot 18 uur op een dag. Maar het is ook belangrijk dat je baby een ritme ontwikkelt voor dag en nacht. In de baarmoeder was het voor hem of haar praktisch altijd nacht. Je kunt je kleine er al wat van mee laten krijgen door overdag te zorgen voor licht en actief te zijn, maar ‘s avonds de boel zo rustig mogelijk en donker te houden thuis.

5. Ga in gesprek met je baby

Een baby entertainen kan zo simpel zijn als tegen hem of haar praten. Het zijn net mensen, ha! Je krijgt alleen geen antwoord in woorden terug. Al kan dat ook best weleens fijn zijn toch? Kan je tenminste uitgebreid je liefde voor je sportclub met iemand delen of je frustraties die dag.

6. Shit happens (letterlijk)

Bij baby’s hoort poep. Je kindje hoeft niet elke dag ontlasting te hebben. Het kan ook enkele dagen op zich laat wachten. Het is ook niet bijzonder als je baby drie keer per dag een poepluier heeft. De ontlasting kan van frequentie en kleur wisselen, het gaat er vooral om dat je baby er geen last van heeft. Heb je twijfels? Naast het consultatiebureau kan ook de Kindervoeding Service van Nutricia je hiermee helpen. Kijk even op hun site om te lezen wat je moet doen als je baby moeite lijkt te hebben met zijn ontlasting, maar ook voor meer informatie. Doe bijvoorbeeld even de kwaaltjestest. Is er sprake van bloed, slijm of diarree? Raadpleeg dan een arts.

7. Dealen met de buitenwereld

Je kindje is de mooiste baby op aarde, niet gek dus dat iedereen van je moeder tot de nicht van je overbuurvrouw de kleine wil bewonderen. Het liefst gooi je de boel op lockdown en komt er de eerste tijd niemand anders binnen. Maar dat is vrijwel onmogelijk, een goede afspraak met iedereen die op bezoek wil komen is een goed alternatief. Hallo korte geplande bezoekjes, dag onverwachte visite.

8. Me-time

Het is heel erg belangrijk dat je wat tijd voor jezelf blijft maken, ook nu de kleine er is. Als je je eigen batterij af en toe oplaadt, dan kun je veel beter tegen de gebroken nachten en andere stress-momenten. Ga lekker in bad, lees een goed boek of kijk een aflevering van je nieuwe favoriete serie op Netflix. Over het algemeen wordt aangeraden om na de bevalling zes weken te wachten met sporten, maar een lekkere lange wandeling met een vriendin kan natuurlijk wel. Doe in ieder geval dingen die je ‘jou’ maken, en niet ‘mama’. Daar knap je van op. Echt!

In samenwerking met Nutricia

Reageer op artikel:
Survivaltips voor je eerste maand als kersverse mama
Sluiten