7x tips voor een goede nachtrust in het derde trimester

Soraya Vogelaar 24 apr 2018 Zwanger

Jouw babybump is inmiddels zo groot dat niemand zich meer afvraagt of je zwanger bent. Welkom bij de laatste loodjes van het derde trimester! Merk jij ook dat je na die energieboost in het tweede trimester, nu slecht slaapt? Met deze tips kun je je nachtrust een eindje op weg helpen. Handig, voordat het straks verstoord wordt door de pasgeboren baby.;)

1. Drink niet teveel voor het slapen gaan

Tijdens je zwangerschap is het natuurlijk belangrijk dat je goed gehydrateerd blijft. Maar dit kan voor bedtijd de nachtrust juis in de weg zitten. Drink iets minder vlak voor het slapengaan, zodat je niet middenin de nacht wakker schrikt voor een plaspauze.

2. Wacht na het eten eventjes voordat je in bed gaat

Veel zwangere vrouwen hebben last van brandend maagzuur. Een erg vervelend zwangerschapskwaaltje, dat ook nog eens op z’n hevigst kan zijn in het derde trimester. Dit kan je dan ook behoorlijk uit je slaap houden. No worries, dit is een oplossing: blijf nog minstens een half uur wakker rechtop zitten na de laatste maaltijd. Door meteen na het eten te gaan liggen, wordt het brandend maagzuur namelijk erger. Stel dat dutje na het eten dus even uit.

3. Houd de slaapkamer koel

Rond deze fase in je zwangerschap is het normaal om bezweet wakker te worden. Fijn is natuurlijk anders en waarschijnlijk slaap je er ook een stuk minder lekker door. Je hoeft de airco echt niet meteen op de hoogste stand te zetten, maar het scheelt wel als je slaapkamer iets koeler is. Gooi een uur voor bedtijd het raam even open, zo komt er genoeg frisse lucht naar binnen.

LEES OOK: Intieme fotoserie: hoe zwangere koppels samen slapen

4. Gebruik een zwangerschapskussen

Een zwangerschapskussen geeft extra comfort. Zo worden je pijnlijke rug, vermoeide benen en die grote babybump extra ontlast.

5. Draag loszittende kleding

Je zult het vast wel gemerkt hebben: die sexy setjes zijn nu niet bepaald draagbaar. ๐Ÿ˜‰ Kies voor een loszittende pyjama, zodat je fijn kan bewegen in je slaap. Let er ook op dat het gemaakt is van een luchtdoorlatende stof zoals katoen. Dat scheelt weer met het zweten.

6. Leg je mobiel lekker weg

Het is erg verleidelijk om ‘s nachts in bed nog even alle social media te checken en van alles te googelen. ‘Hoe groot is de baby nu?’, ‘Hoe voelt de bevalling?’ Ja, de naderende bevalling maakt nieuwsgierig! Maar voordat je het weet ben je vier uur verder. Schakel alle schermpjes minstens een half uur voor bedtijd uit. Zo kom je echt aan je rust en ben je ontspannen genoeg om heerlijk in slaap te vallen.

LEES OOK: Deze 8 dingen wil je met je vriend doen in het derde trimester

7. Let op wat je eet

Pittig en gekruid eten kan zorgen voor extra brandend maagzuur. Ai! Laat die Thaise curry maar even staan voor het avondeten. Of eet ‘m natuurlijk wat minder pittig. ๐Ÿ˜‰

8. Zoek het beste plekje uit voor jezelf

En reserveer deze zodat manlief ‘m niet inpikt. Misschien lig je wel lekkerder op de bank of als een zeester in bed. Probeer het in ieder geval even uit. Je lichaam is in de afgelopen maanden zoveel veranderd dat jouw vaste plekje aan de rechterkant van het bed misschien niet meer bij je past.

9. Loop een blokje om

Even bewegen zorgt ervoor dat je je lekker kunt ontspannen. Bovendien zorgt een wandeling er ook voor dat je benen minder pijnlijk aanvoelen. Het gebeurt vaak dat zwangere vrouwen last hebben van krampen in de benen of rusteloze benen. Een wandeling kan dit een stuk verminderen.

Romper

Reageer op artikel:
7x tips voor een goede nachtrust in het derde trimester
Sluiten