Last van rugpijn na de bevalling? Zo kom je er (hopelijk) van af

Het is hartstikke vervelend: rugpijn na de bevalling. Veel vrouwen hebben er last van, maar hoe kom je er vanaf? Wij delen vijf tips die jou van je rugpijn af kunnen helpen.

1. Denk aan je postuur

De dagen (weken, maanden, jaren) na de bevalling draaien natuurlijk helemaal om de baby. Maar vergeet vooral je eigen postuur niet. Met een verkeerde houding kan je jezelf flink veel pijn doen. Als je borstvoeding geeft, zorg er dan bijvoorbeeld voor dat je in een goede ondersteunde stoel zit. Breng de baby naar je toe, in plaats van over de baby heen te hangen. Gebruik een kussen om comfortabeler te zitten. Zulk soort kleine aanpassingen maken vaak een wereld van een verschil.

2. Probeer eens een lesje yoga of pilates tegen de rugpijn

Yoga alleen voor spirituele types? Nee joh! Yoga en pilates kunnen hartstikke goed voor je houding zijn. En oké, je innerlijke rust komt ook weer helemaal terug. Een typische win-win situatie dus. De relaxte houdingen van beide lessen zorgen ervoor dat je spieren rekken en strekken. Daarnaast bouw je een sterkere core op, wat zorgt voor minder rugpijn.

Groot voordeel: een lesje yoga of pilates kan je samen met een vriendin doen! Op die manier zorg je voor jezelf, én heb je tijd om lekker bij te kletsen. Voor en na de les dan he, want tijdens de les zeg je alleen ‘hmmmmmmm’.

LEES OOK: Je lichaam na de bevalling: Deze prachtige fotoserie zet vrouwen in hun kracht

3. Zorg ervoor dat je spieren relaxed zijn

Verwarming van je spieren kan goed helpen om stijve, pijnlijke spieren weer wat losser te krijgen. Neem een warm bad, leg er een warme kruik op, of ga bijvoorbeeld naar de sauna. Wedden dat de pijn daarna een stuk minder is?

4. Informeer bij de fysiotherapeut

Werken de bovenstaande opties niet? Dan is het misschien een goed idee om even een bezoekje te brengen aan de fysiotherapeut. Een specialist kan jou precies vertellen hoe die vervelende pijn het beste over kan gaan. Ook kan hij bepaalde oefeningen geven die je thuis kunt doen om te pijn te verlichten.

LEES OOK: Zo zorg je goed voor jezelf wanneer je net moeder bent geworden: 7 tips

5. Probeer van je zwangerschapskilo’s af te komen

Da’s misschien niet het leukste advies wat je zult krijgen. We weten het. Maar het is wel nodig om te vermelden: je lichaam is waarschijnlijk niet blij met die zwangerschapskilo’s. Doe dus wat je kan doen om die kilo’s er af te krijgen. We raden je echt niet aan om een of ander crashdieet te gaan volgen, maar het is wel verstandig om gezond te eten en te sporten. Wanneer je namelijk lichter bent, heeft je lichaam (en dus ook je rug) minder moeite om zichzelf staande te houden. (Dit is dus niet hetzelfde advies als: zorg er zo snel mogelijk na je bevalling voor dat je weer in je oude jeans past. Want dat is kul, namelijk).

Leuk idee: ga lekker met je baby buiten een lange wandeling maken. Het extra zonlicht is goed voor je baby, de kilometers die jullie maken zijn goed voor jou. Voor je het weet vliegen die kilo’s er af. Hoppa!

Sporten saai? Nee joh, dat doe je gezellig mét de baby! Bye bye zwangerschapskilo’s! 8 manieren om meer te bewegen nu je baby er is