Zo houd je je relatie sterk na een miskraam (omdat jullie elkaar heel hard nodig hebben)

Een miskraam gaat gepaard met ontzettend veel gevoelens. Het is normaal dat je van slag bent en het is meer dan logisch dat je het verlies moet verwerken. Ondertussen kan een miskraam ook effect hebben op je relatie: komen jullie er samen sterker uit of gaat het mis?

Natuurlijk wil je dat jullie dichter naar elkaar toe groeien, maar dit gebeurt niet altijd vanzelf.

Je relatie na een miskraam

Onthoud dat je partner ook moet rouwen en dat het belangrijk is om met elkaar te blijven praten. Jullie hebben elkaar heel hard nodig. Met deze 7 tips kun je je relatie na een miskraam een handje helpen.

1. Spreek af dat jullie het samen verwerken, maar op je eigen manier

Iedereen verwerkt dingen op een verschillende manier en op een verschillend tempo. Als je tijd voor jezelf nodig hebt, spreek dit dan uit naar je partner. Als hij ervoor kiest om een paar uur extra op kantoor te blijven omdat dit hem helpt, sta hem dit dan toe. Geef elkaar de ruimte om de miskraam te verwerken, maar blijf ondertussen met elkaar communiceren.

2. Huilen is toegestaan

Het openlijk uiten van je gevoelens is in een relatie heel belangrijk. De relatie moet voor beide partijen veilig voelen om dit mogelijk te maken.
Wees lief voor elkaar, leef je in in de ander en toon ook begrip als je partner bijvoorbeeld níet moet huilen of zich heel anders voelt dan jij. Omdat jullie de gebeurtenis verschillend verwerken, voelen jullie je anders en uitten jullie je emoties ook op een andere manier.

3. Alcohol lost niets op

Je wil de pijn even niet meer voelen, logisch, maar uitgaan en/of je volledig bezatten verandert niets. Het kan alles zelfs erger maken. Verwerk je gevoelens, in plaats van dat je ze uit de weg gaat. Lukt dit niet? Zoek dan professionele hulp.

LEES OOK: Zwanger worden na een miskraam

4. Praat er met elkaar over

Dit kan lastig zijn, omdat het niet het leukste onderwerp is om te bespreken. Toch helpt praten écht, ook al voelt het misschien als het laatste waar je zin in hebt. (Vooral omdat niet-praten ervoor zorgt dat je dingen opkropt, en dat wil je niet.)
Het kan helpen om op te schrijven wat je tegen je partner wil zeggen of aan hem wil vragen. Éen ding is zeker: doen alsof er niets aan de hand is werkt op de lange termijn averechts.

5. Adem in, adem uit

Heb geduld. Natuurlijk wil je dat de pijn stopt, maar het is morgen echt niet opeens over. Neem een paar dagen vrij van je werk of ga een weekend weg. Je moet je lichaam en je gedachten de tijd geven om te herstellen. Zorg ook dat je partner niet alleen maar doorloopt. Misschien gaat hij zijn gevoelens uit de weg door keihard door te werken, of zoekt hij op een andere manier afleiding. Hij mag de miskraam op zijn eigen manier verwerken, maar moet niet overdrijven.

6. Maak je geen zorgen over wat anderen denken

Wil je erover praten met vrienden en familie? Geef jezelf dan vooral de toestemming om dit te doen. Als je het er liever niet over hebt is dat ook oké. Wat je ook doet: laat je keuzes niet beïnvloeden door anderen, of door wat anderen denken dat je moet doen. Het gaat hier om jou en je partner.

7. Accepteer dat je relatie misschien verandert

Het kan dat je er na je miskraam achter komt dat je partner er niet voor je was op de manier waarop je hem nodig had. Het kan dat je je realiseert dat jullie eigenlijk ontzettend verschillend zijn. Alle relaties hebben ups en downs, en dat het nu even wat minder gaat betekent niet gelijk het einde. Misschien zie je na dit alles beter in wat je nodig hebt en heb je jezelf beter leren kennen, of begrijp je je partner beter. Dit kan alleen maar goed zijn voor je relatie. Leer van elkaar en accepteer mogelijke veranderingen. Jullie komen er wel uit.

Popsugar Moms