10 manieren om pijn tijdens de bevalling te verlichten

Bevallen is een overweldigende en unieke ervaring. Het vergt het nodige aan kracht en uithoudingsvermogen om een baby op de wereld te zetten. En ja. Dat dat gaat helaas niet geheel zonder pijn. Maar je kunt het jezelf wel iets makkelijker maken. En sommige van die voorbereidingen kun je al maanden voor de bevalling doen. 

1. Kies een omgeving waar jij je comfortabel voelt

Als jij je ongemakkelijk voelt of onnodig aan het stressen bent, komt dat de pijn niet echt ten goede. Dus of je nou besluit om thuis of in het ziekenhuis te bevallen, zorg ervoor dat de keuze is waar jíj achter staat. En bereid het voor! Kun jij je helemaal verliezen in bepaalde muziek? Maak een Spotify lijstje aan. Wil je graag in je eigen bed bevallen? Zorg dat deze lekker schoon is (waarbij een zeil over je matras geen overbodige luxe is, overigens).

2. Pijn tijdens de bevalling: prep je team

Wie zijn er bij je? Je partner natuurlijk, maar wie nog meer? De verloskundige, wil je een doula, wil je je moeder erbij. Als jij je op je gemak voelt met de mensen die om je heen zijn, dan zal je zien dat je een stuk meer kunt hebben.

3. Lees alles wat er te lezen valt over bevallen

Hoe meer jij weet over de ins en outs van bevallen, hoe relaxter je bent. Dus plan een vragenvuur aan je moeder in, lees een boek of twee en check wat de procedures en gewoonten zijn bij jouw ziekenhuis. Ben je helemaal verzekerd, of moet je hier nog meer voor regelen? Hoe zit het met de flexibiliteit van je verloskundige? Krijg je altijd dezelfde, of werken ze met wisselende krachten? Hoe meer je weet, hoe kleiner de kans is dat je straks voor verrassingen staat.

4. Bang? Zeg het!

Bevallen ís gewoon ontzettend spannend. En niemand zal het je kwalijk nemen als je enige twijfels of angsten hebt. Spreek ze uit! Anders blijft het maar etteren vanbinnen en daar heeft niemand wat aan. In de laatste plaats jijzelf. Een geboorteplan kan ook uitkomst bieden hierin. Zo’n plan geeft overzicht en dus rust.

5. Relax, en haal adem

Haal diep adem in een rustig, regelmatig tempo gedurende de weeën. Je kunt ook juist een snelle ademhaling proberen. Ongeveer elke 2 tot 3 seconden (20 tot 30 per minuut). Als je het ritme kwijt bent, kan je partner je helpen om het terug te vinden.

6. Happy thoughts

Focus op iets waar je blij van wordt. Op die manier ben je je iets (okee echt íets) minder bewust van de pijn. Muziek kan hier ook weer bij helpen.

7. Neem een warme douche (of ga in bad!)

Het warme water zorgt ervoor dat de pijn iets afneemt. Tip: van een warm bad word je niet alleen relaxed, het kan zelfs de bevalling versnellen. Yes please!

8. Blijf bewegen

Beweeg zoveel als je kan. Een rubberen bal om op te zitten kan hierbij ook heel comfortabel zijn. Hierop kun je een beetje heen en weer bewegen, mocht lopen te pijnlijk worden.

9. Gebruik een warm of koud compres 

Warm voor je schouders en buik area, koud voor je bezwete gezicht, nek of borst.

10. Zoek de liefde op

Samen sta je sterk, en dat is zeker tijdens de bevalling zo. Het gaat allemaal zoveel ‘makkelijker’ (nou ja, in ieder geval fijner) als er iemand is die van je houdt en je teder behandeld. Iemand die je hand vasthoudt en lief je haar uit je gezicht veegt. Gewoon, iemand die er voor je is en zegt dat het helemaal goed gaat komen.

Niets meer missen? Like ons op Facebook.

Reageer op artikel:
10 manieren om pijn tijdens de bevalling te verlichten
Sluiten