Begint je baby net met vast voedsel? Dit zijn perfecte oefenhapjes

Maaike Kooijman 17 jul 2018 De baby

Heb je je ooit afgevraagd of baby’s het eigenlijk niet saai vinden om maandenlang elke dag alleen maar melk te drinken? Wij wel. Geen wonder ook dat ze na een maand of vier waarschijnlijk interesse gaan tonen in jouw eten, speelgoed in hun mond gaan stoppen en smakgeluidjes gaan maken – zij willen ook lekker eten!

Als je dat merkt, is het dan ook tijd om je kleintje zijn eerste oefenenhapjes te geven. Dat is een langzaam proces: natuurlijk begin je niet meteen met een flinke stamppot boerenkool, maar is het van belang om voor kleine, zachte dingen te kiezen. Kan je baby lekker oefenen! Vanaf een maand of zes heeft je kind die hapjes zelfs nodig naast de moedermelk; na acht maanden kun je de melk langzaam gaan afbouwen.

Hier vind je wat inspiratie voor oefenhapjes voor je baby – die ook nog eens niet zoveel troep maken.

Eieren

Hoewel sommige mensen zeggen dat je je hummeltje beter geen ei kunt voorschotelen, wees recent onderzoek uit dat eieren wel degelijk een positieve boost geven aan de hersenen van baby’s. Het Voedingscentrum schrijft bovendien dat je kleintje minder kans loopt op een voedselallergie als je hem of haar zo vroeg mogelijk laat wennen aan verschillende soorten voeding. Dus, scrambled eggs for breakfast?

Stukjes groenten

Jong geleerd is oud gedaan: hoe eerder je je baby leert om groenten te eten, hoe kleiner de kans dat er later mama-ik-wil-dit-niet-dus-ik-smijt-alles-maar-door-de-keuken-momenten komen. Kies voor lekker zachte groenten als broccoli, bloemkool en pompoen.

LEES OOK: Zelf babyhapjes maken? Vermijd deze ingrediënten

Fruit

Ook fruit is hartstikke gezond, en zal waarschijnlijk met openere armen ontvangen worden dan groenten. Banaan is perfect voor de eerste oefenhapjes, maar ook frambozen en bramen zijn bijvoorbeeld gemakkelijk te snacken.

Stukjes vis

Waar vlees lang niet altijd gemakkelijk te eten is, gaat dat al veel beter bij vis. Daar zitten ook nog eens veel gezonden vetten in! Vermijd wel dingen als gerookte zalm; schotel je kleintje de eerste tijd alleen goed gestoomde of doorbakken vis voor.

Bonen

Liever vegetarisch? Peulvruchten zitten vol goede voedingsstoffen, en zijn ook nog eens lekker gemakkelijk vast te pakken. Als je een blikje kidneybonen, zwarte bonen of witte bonen koopt, moet je de inhoud wel eerst wassen om de bonen zout-vrij te maken.

LEES OOK: 3x lekkere babyhapjes om de sleur te doorbreken

Gekookte pasta

Als je je ‘m nét wat langer dan al dente kookt, is ook droge (eventueel gekruide) pasta een perfect zacht hapje voor je dreumes. Spaghetti is een beetje gevaarlijk, maar dingen als farfalle en fussili zijn perfect. Kies wel voor witte pasta; volkorenpasta mag dan heel gezond zijn, maar de kans bestaat dat je baby dan al vol zit voor hij of zij voldoende voedingsstoffen binnen heeft gekregen.

Brood zonder korst

En eten jullie thuis altijd brood als lunch? Dan is het ook goed als je kleintje daar alvast aan went. Kleine stukjes brood kun je bijvoorbeeld besmeren met pindakaas of niet al te zoete jam. Wacht nog even met kaas; daar zit veel zout en verzadigd vet in.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

MommyishVoedingscentrum

Reageer op artikel:
Begint je baby net met vast voedsel? Dit zijn perfecte oefenhapjes
Sluiten