Noten eten tijdens de zwangerschap kan voedselallergie voorkomen

Sterre Touw 24 nov 2017 De mama

Zwangere vrouwen die noten, pinda’s en eieren eten, kunnen mogelijk via borstvoeding de kans op voedselallergieën bij hun kind verminderen. Dit blijkt uit onderzoek van het Boston Kinderziekenhuis. Kom maar op met die lekkere zak pinda’s!

Allergenen eten

Er wordt al heel lang gediscussieerd over het eten van allergenen tijdens de zwangerschap. Eerdere onderzoeken hebben tot tegenstrijdige namen geleid, zegt onderzoeker Oyoshi. “Dat komt omdat het moeilijk is om na te gaan op welk moment een baby in aanraking komt met een bepaald soort eten.”

LEES OOK: Vitamine C tijdens je zwangerschap is heel erg belangrijk (en dit is waarom)

Muizen

Het onderzoek werd op muizen getest. Ze ontdekten dat zwangere muizen die voedsel aten dat allergieën opwekt, zoals ei en pinda’s, beschermende antistoffen doorgaven aan hun jongen via de moedermelk. De antistoffen zorgden er voor dat het immuunsysteem van de jongeren bestand werden tegen de allergenen. Zwangere vrouwen kunnen dus gewoon blijven eten zoals ze eten. Je hoeft nu echt niet extra noten te gaan eten, maar je hoeft ze ook zeker niet te vermijden.

Ook goed voor de mama

Het eten van pinda’s en noten tijdens de zwangerschap is zowel goed voor de baby als voor de moeder. Er zitten enorm veel goede vetten en vitamines in om gezond te blijven, namelijk:

Calcium

Calcium heb je nodig om je botten en tanden sterk te houden, maar ook om je ongeboren kindje te voorzien van een goede hoeveelheid calcium te voorzien. Als de moeder niet genoeg calcium binnenkrijgt kan de baby dit gaat onttrekken van het lichaam van de moeder. Daardoor ontstaat er kans  op osteoporose op latere leeftijd. Tip: Amandelen, cashewnoten en hazelnoten.

Omega 3

Omega 3 vetzuren zijn nodig voor een goede ontwikkeling van het zenuwstelsel en de ogen en hersenen van je ongeboren kind. Voor de moeder is Omega 3 ook belangrijk, want het verminderd de kans op depressies tijdens en na de zwangerschap. Tip: walnoten.

Foliumzuur

Vitamine B11, ook wel foliumzuur, is erg belangrijk voor de ontwikkeling van je baby in het begin van de zwangerschap. Het advies is er zelfs voor vrouwen aan foliumzuur te beginnen bij de wens om zwanger te worden. Het kan helpen aangeboren afwijkingen te voorkomen zoals een open ruggetje. Tip: pistache en macadamia.

De stoelgang

In noten zitten een heleboel belangrijke voedingsvezels die kunnen helpen bij de stoelgang. We weten allemaal dat dat namelijk soms een probleem kan zijn…

LEES OOK: Geef je borstvoeding? Eet dit om je melkproductie te stimuleren

Niets meer missen? Like ons op Facebook.

Scienmag.comVoedingscentrum

Reageer op artikel:
Noten eten tijdens de zwangerschap kan voedselallergie voorkomen
Sluiten