Wat je wél en vooral ook niet moet eten als je zwanger bent

Femke Zijlema 14 feb 2017 Zwanger

Welke voeding is nou gezond tijdens je zwangerschap en wat kun je beter niet eten? Is de craving die bezit van je heeft genomen (chocolade? ijs? patat?) slecht voor jou en de baby? En hoe zit dat met gerookte zalm, sushi en wijn (een nipje, maar toch)?

De Schijf van Vijf is een handig eet-hulpmiddel als je zwanger bent. Zo weet je of je alle voedingstoffen binnen krijgt die jij en je baby nodig hebben, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Dit zit onder andere in groente, fruit, vis, ei, peulvruchten, vlees, tofoe en brood. Verder veel variëren en je bent al snel goed bezig.

Eten voor twee

Hoeft niet. Echt niet. Althans: niet voor je baby. Die groeit prima op jouw normale, gezonde eetpatroon. Gemiddeld kom je tien à vijftien kilo aan tijdens je zwangerschap. Alles wat je meer eet dan je nodig hebt, kom je extra aan. Gevolg: kilo’s die er niet zomaar afgaan na je bevalling. Ook kan je baby er te zwaar door worden, waardoor ‘ie in zijn latere leven weer een verhoogde kans heeft op overgewicht. Goed om te weten in tijden van cravings: je kind went via het vruchtwater aan smaken. Wat jij eet, bepaalt de smaak en geur van je vruchtwater. Zijn ‘eetleven’ begint dus daar.

Zwanger? Extra vitamines

Van sommige voedingsstoffen heb je extra nodig. Zoals 10 microgram vitamine D (goed voor de botten) en 400 milligram foliumzuur, zo verklein je de kans op een baby met een open ruggetje (tot de tiende week van je zwangerschap). Let er verder op voldoende calcium en ijzer. Dat zit in zuivelproducten, (rood) vlees, (volkoren)brood, aardappels en (groene) groente. Heb je last van ochtendmisselijkheid en geef je veel over? Krijg je niks door je keel of bang dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt? Dan kun je ook een multi-vitaminepil voor zwangeren slikken.

Cravings

Snickers, saucijzenbroodjes, heel veel olijven: tijdens je zwangerschap kan je smaak veranderen waardoor je ineens onweerstaanbaar veel zin krijgt in dingen die je eerder nooit at. En dan vaak ook nog op de meest bizarre momenten. Midden in de nacht wil je een bak ijs. Nu! Hoe dat kan? De wetenschap is er nog niet helemaal uit, maar iets met hormonen in ieder geval. De ene zwangere krijgt er wel ‘last’ van, de ander merkt het totaal niet.

Beter niet eten tijdens je zwangerschap

Het lijstje met ‘verboden eten’ tijdens de zwangerschap lijkt misschien lang, maar het valt mee. Even laten staan nu: rauw vlees, of rauwe, gedroogde of gerookte vleeswaren (want kans op toxoplasmose. Deze parasiet kan voorkomen in rauw vlees en kan schadelijk zijn voor je kind), lever, vette vis (maximaal twee keer per week), gerookte kant-en-klare vis uit de koeling, rauwe vis, rauwe schaal- en schelpdieren, rauwmelkse kazen, rauwe melk, rauw ei. De laatste producten kunnen vooral schadelijk zijn dankzij listeria, een bacterie die een voedselinfectie kan veroorzaken en ook al is de kans klein, de gevolgen zijn groot: vroeggeboorte of miskraam. Verder natuurlijk: geen alcohol (nee, ook geen slokje). En niet te veel: cafeïne en drop. Voor een volledig overzicht, klik hier.

Zwanger & vegetarisch

Vegetarisch eten als je zwanger bent, kan prima. Wel even opletten dat je genoeg vitamine B1 en B12, ijzer en eiwitten binnenkrijgt. Tip: neem bij elke maaltijd groente of fruit, de vitamine C zorgt ervoor dat je lichaam de ijzer makkelijker opneemt.

Reageer op artikel:
Wat je wél en vooral ook niet moet eten als je zwanger bent
Sluiten