Deze tips maken het makkelijker om na je zwangerschapsverlof weer aan het werk te gaan

Susan Dalstra 27 okt 2017 De mama

Of je er nou tegenop ziet om na je zwangerschapsverlof weer aan de slag te gaan of staat te trappelen om je collega’s weer te zien: het is hoe dan ook weer even wennen en vraagt om een goede voorbereiding. 

Naast de emotionele stress, de logistieke planning als je borstvoeding geeft en de fysieke aanslag op je lijf kun je niet onderschatten hoe groot de overgang van weken in je kleine wereldje leven naar je comeback in de kantoortuin is. Huilen tijdens de lunch, aan het eind van de dag ontdekken dat je iedereen met spuugvlekken in je kraag te woord hebt gestaan; je zal niet de eerste moeder zijn die dit overkomt.

Om de overgang iets minder heftig te maken: hier 7 tips voor als je na je verlof je rentree maakt op de werkvloer.

1. Pak jezelf niet te hard aan

Weer wennen aan je nieuwe ritme is al pittig genoeg. Hou daar rekening mee en verwacht niet dat het perfect loopt. Het duurt misschien langer dan gehoopt voor je de draad weer oppakt, je bent misschien bitser tegen je partner dan je wil en je gaat misschien niet iedere week naar de sportschool. Dat is oké. Je probeert je nieuwe zelf te ontdekken en dat heb je niet van de een op andere dag uitgevogeld. Gun jezelf de tijd om te wennen. Negeer de uitpuilende wasmanden, schrap wat koffiedates uit je agenda en leg de lat voor jezelf niet te hoog. Dat geldt ook eigenlijk voor het gehele moederschap.

2. Combineer terug naar je werk gaan niet met een andere grote verandering

Natuurlijk valt het niet altijd te voorkomen, maar probeer het zover het kan toch aan te houden. Het is al genoeg om een nieuw ritme zien te vinden, daar kun je niet nog meer stress bij gebruiken. De weken voor en nadat je weer aan het werk gaat zijn niet het moment om een verhuizing of zelfs een nieuwe look te plannen.

3. Regel de opvang op tijd

Kinderopvang vinden is best lastig en kost tijd. Dat wil je dus ver voordat je je werklaptop opstart geregeld hebben. Zo heb je van tevoren ook nog wat tijd om te testen wat het best werkt voor jou en je gezin. Bovendien geef je jou en de baby zo ook de tijd om een van de grootste veranderingen binnen jullie nieuwe ‘normaal’. Het scheelt alles wanneer je je op je eerste werkdag geen zorgen hoeft te maken of je baby wel in goede handen is. Als je niet wordt geplaagd door irrationele angsten kun je je focussen op je werk.

LEES OOK: Handig! Zo bereken je je zwangerschapsverlof en bevallingsverlof

4. Schrijf alles op

Want jawel: een ‘baby brein’ is echt een ding. Veel vrouwen zijn vergeetachtiger, minder productief en vinden het moeilijker zich te concentreren als ze net moeder zijn geworden. Ongelukkige timing, want wanneer er klokslag 18.00 uur een nanny op je staat te wachten, moet je efficiënt omgaan met je werktijd. Lijstjes zijn je redder in nood. Echt: schrijf alles op, je zal jezelf dankbaar zijn.

5. Hou reserve kolven achter de hand

Als je kolft op je werk is het slim om goed voorbereid te zijn. Hou daarom een paar reservekolven achter de hand. Oh en een pak papieren – en vochtige doekjes zijn geen overbodige luxe in geval van knoeien.

6. Vraag om updates

Je denkt nu misschien dat een foto van je blije baby je verdrietig maakt, maar het is juist fijn om te weten dat alles goed gaat. Dat betekent dat je je kan blijven focussen op je werk en je geen zorgen hoeft te maken over hoe je baby het doet zonder jou. Vraag daarom degene die op je baby past gedurende de dag wat updates te sturen.

7. Neem een vrije dag

Het voelt misschien niet goed om meteen al een vrije dag te plannen als je maanden bent weggeweest, maar plan in ieder geval iets voor in de toekomst. Zo weet je dat er een dag in het verschiet ligt waarop je weer de hele dag alleen met je baby kan knuffelen.

Weer aan de slag? Zo kom je de eerste werkdag na je zwangerschapsverlof door

 

Popsugar

Reageer op artikel:
Deze tips maken het makkelijker om na je zwangerschapsverlof weer aan het werk te gaan
Sluiten