15x manieren om te voorkomen dat je later een moeilijke eter krijgt

Als je wilt voorkomen dat je kind later een moeilijke eter wordt, zijn de eerste twee levensjaren essentieel. Als je je kind nu al goede eetgewoontes aanleert, heeft het daar voor de rest van z’n leven plezier van. 

Onderzoekers geloven dat het moment waarop een baby voor het eerst vast voedsel eet een enorme impact heeft op wat voor voedsel het later wel of niet lekker vindt. Bovendien is het een stuk makkelijker je baby nu alvast deze gewoontes aan te leren dan wanneer je straks aan tafel de strijd aan moet gaan met een bokkige achtjarige. Met deze vijftien manieren maak je je baby alvast vertrouwd met verschillende soorten voedsel en smaken.

1. Pas je mindset aan

Wanneer je baby net begint met lopen, verwacht je ook niet dat het een Usain Bolt-waardige sprint trekt. ‘Liefde voor nieuw eten is niet aangeboren’, zegt dokter Karen Le Billon, schrijver van het boek Getting to yum: the 7 secrets of raising eager eaters. Nieuwe ingrediënten ontdekken omschrijft ze als ‘smaaktraining’ – en dat vereist geduld. Baby’s eten meer van een bepaald type groente of fruit wanneer ze het 8 á 9 keer hebben geproefd. ‘Net als dat kinderen leren lezen, leren ze eten’, zegt Karen. Maar niet iedereen leert op hetzelfde tempo, dus blijf oefenen voordat je een kind afserveert als ‘moeilijke eter’.

2. Bied alles aan

Schotel je baby zoveel mogelijk verschillende soorten eten en smaken voor. De meeste kinderen worden vanaf hun tweede kritischer over hun eten. Wanneer ze voor die tijd al bekend zijn met een breed spectrum aan smaken, eten ze alsnog meer verschillende soorten eten wanneer die moeilijke periode aanbreekt.

3. Varieer met textuur

Overweeg in een puree ook wat grovere stukken van bijvoorbeeld goed gekookte zoete aardappel, rijpe avocado of gestoomde courgette over te laten. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die gewend zijn geraakt aan verschillende soorten appelmoes (met stukjes, glad, gesneden) later meer verschillende texturen lekker vinden dan baby’s die alleen gladde appelmoes aten.

LEES OOK: Deze dingen zijn extra goed om te eten tijdens je zwangerschap

4. Zorg voor rust aan tafel

Maak van het avondeten geen gespannen situatie, want dan gaat geheid de eetlust van je kind verloren. Met de familie eten gaat het om samen zijn, verbinden en praten – niet het aantal hapjes tellen dat je kind neemt. Focus je op je eigen maaltijd en geniet daarvan: zo laat je zien hoe je op een goede manier geniet van eten en creëer je een veilige, blije eetomgeving voor je kind.

5. Verander de momenten waarop je iets serveert

Worteltjes met hummus als ontbijt, soep als snack: waarom niet? Kinderen hebben als ze jong zijn nog geen notie van wat ze wanneer moeten eten. Maak daar gebruik van. Kinderen en volwassenen die vastgeroest zitten in een bepaald eetpatroon kiezen bijvoorbeeld sneller voor muffins vol suiker in de ochtend en pretzels met lege calorieën in de middag.

6. Laat ze er een rommeltje van maken

Veeg niet meteen je baby’s gezichtje schoon en laat hem lekker met eten spelen. Kinderen moeten eten ervaren met al hun zintuigen. Knoeien met eten leert kinderen over de textuur van eten en maakt ze vertrouwd met verschillende soorten eten.

7. Geef een groente- of fruitsoort bij iedere maaltijd en snack

Dat lukt misschien niet altijd, maar dit doel stellen zorgt ervoor dat je kind regelmatig blootstaat aan groente en fruit. Hoe vertrouwder je kind is met een bepaald soort eten, hoe meer het er voor open staat. Zo groeit je kind ook op met de gedachte dat je groente op ieder moment van de dag kan eten en dat niet alleen bestemd is voor het avondeten. Ook al eet je baby maar een paar hapjes, aan het einde van de dag tikken al die kleine hapjes behoorlijk aan.

8. Maak van het toetje geen groot ding

Vaak is het toetje de oorzaak van een groot conflict aan tafel tussen ouder en kind, dus smoor dat nu alvast de kiem in. Overweeg om de meeste maaltijden af te sluiten met een stuk fruit in plaats van andere (ongezonde) zoetigheid. Ellyn Satter, auteur van Sweet child of mine: Feeding with love and good sense heeft nog een goede tip: serveer het toetje tegelijk met de rest van het eten. Zolang je de portie klein houdt, eet je kind dan ook van het andere eten. Breng het toetje nooit in verband met emoties en zet het niet in als beloning.

9. Communiceer al vroeg een positieve boodschap

Ook als je baby nog geen snars begrijpt van wat je zegt. Wanneer jullie een snack eten, zeg je bijvoorbeeld: ‘We gaan even zitten zodat we er echt van kunnen genieten’. Praat over honger en verzadigd zijn door te vragen of de buik van je kind blij is of nog steeds honger heeft. ‘Ook al begrijpt ze nog niet wat je zegt, je maakt het gesprek over voedsel, eten en honger een normaal onderdeel van het alledaagse leven’, zegt Jill Castle, schrijver van het boek Fearless Feeding.

LEES OOK: 9x opvoedstijlen waar millenial moeders in uitblinken

10. Verval niet in een sleur

Wil je voorkomen dat je kind maar één soort brood of kaas eet? Wissel dan vanaf het begin af met merken, soorten, vormen en smaken van het eten dat je voorschotelt. Maak bijvoorbeeld niet alleen witte rijst, maar ook bruine, zwarte, gestoomde en gebakken rijst gemixt met groenten en andere granen als quinoa. Hoewel je kind misschien een voorkeur ontwikkelt voor een bepaald soort, staat het ook open voor andere smaken.

11. Negeer de grimassen

Het feit dat je baby haar neusje optrekt als ze broccoli eet, betekent niet per se dat ze het niet lekker vindt. Een grimas trekken is een volkomen normale uitdrukking tijdens het eten die niet betekent dat een baby het niet lekker vindt of nooit lekker zal vinden. Soms trekken baby’s een moeilijk hoofd terwijl ze gewoon dooreten. Hetzelfde geldt overigens voor peuters. ‘Ik vind het niet lekker’ is vaak codetaal voor ‘ik ken het niet’. Als je kind echt iets weigert haal je het zonder commentaar weg en probeer je het een paar dagen of weken later nog een keer.

12. Serveer de groente als eerste

Kinderen zijn een  stuk gewilliger wanneer ze honger hebben. Begin met de groente als ‘eerste gang’ of geef je kind een uur voor het avondeten alvast wat groente als snack. Als je baby geen groente eet bij de hoofdmaaltijd, heeft het zo toch al twee porties gehad.

13. Focus op proeven, niet op eten

Hoe vaker je baby iets proeft, hoe vaker ze het accepteert en waardeert. Maar proeven betekent simpelweg dat het eten in contact komt met de smaakpapillen – niet per se doorslikken. Als je de druk van het kauwen en doorslikken weghaalt en je kind toestaat iets uit te spugen, moedig je het aan meer te proeven. Zelfs peuters kun je aanleren hoe je iets netjes in een servetje uitspuugt.

14. Vermijd het kindermenu

Negeer het concept ‘kindereten’ al vanaf het begin. In plaats van klakkeloos patat met kip en appelmoes of spaghetti bolognese te bestellen, kun je beter om een extra bordje te vragen om daar wat van je eigen eten op te leggen voor je kind.

15. Laat je eigen bagage los

Hoe kinderen reageren op eten heeft ook te maken met de voorkeuren van de ouders. Je eigen problemen met eten, of zorgen over gewicht, breng je over op je kind. Dat kan een gezonde relatie ten opzichte van eten tegenwerken. Zie je kind als een schone lei, een kans om dingen anders te doen dan toen wij klein waren.

Buon appetito!

Een avontuurlijke eter opvoeden begint al als je zwanger bent. Want wat je eet tijdens de zwangerschap, bepaalt wat je kind later lust.

Nooit meer iets missen? Like ons op Facebook!