Moeder doet een hartverscheurende oproep aan alle adverteerders

Journalist Gillian Brockell verloor vorige maand haar stilgeboren zoon. Na dat tragische voorval schreef ze een brief aan techbedrijven die recht uit het hart kwam. Ze roept hen op om heel voorzichtig te zijn met welke advertenties ze targeten op zwangere vrouwen.

Open brief

Want toen Gillian op 30 november wist dat haar zoon stilgeboren zou worden. Na de stilgeboorte werd ze middenin het rouwproces op social media nog steeds geconfronteerd met advertenties gericht op zwangere vrouwen. Daarom schreef ze een open brief gericht aan Facebook, Instagram, Twitter en het data-bedrijf Experian. Daarin smeekt ze de bedrijven hun algoritmes te updaten voor vrouwen die hun kind zijn verloren door een miskraam of stilgeboorte.

‘Ik weet dat je wist dat ik zwanger was. Het is mijn fout’, begint ze haar brief. Daarmee doelt ze op het gebruik van hashtags als #babybump en de positiekleding waar ze op zocht. Gillian werd overstelpt met zwangerschapsgerelateerde advertenties. ‘Ik durf te wedden dat Amazon zelfs mijn uitgerekende datum, 24 januari, heeft verteld toen ik daar een register opende.’

Zwangerschapsadvertenties

Ze betreurt het dat diezelfde bedrijven het daarentegen niet wisten toen haar zoon levensloos ter wereld kwam.  ‘Heb je me niet zien Googlen op ‘baby beweegt niet’? Vond je drie dagen stilte ook niet een beetje gek voor een frequent gebruiker als ik? En dan de mededeling met de woorden ‘hart gebroken’, ‘probleem’ en ‘stilgeboorte’? En de 200 bedroefde emoji’s van mijn vrienden? Is dat niet iets wat jullie natrekken?’ Wanneer ze haar telefoon oppakte ter afleiding, werd ze juist geconfronteerd met een zee aan zwangerschapsadvertenties.

Ze klikte de optie ‘ik wil deze advertentie niet zien aan’ met als reden dat de advertentie ‘niet relevant’ is. Het werd alleen maar erger. Kennelijk dachten adverteerders daardoor dat ze al was bevallen van een gezonde baby.

Voedingsbh’s

‘Het besluit dat je bevallen bent, gaat uit van een goed resultaat en voorziet je van voedingsbh’s, trucs om je baby in slaap te krijgen en kinderwagens.’ Ieder item was een pijnlijke herinnering aan hoe haar zoon dit allemaal nooit zou meemaken.

‘Alsjeblieft techbedrijven, als jullie slim genoeg zijn om te beseffen dat ik zwanger ben, dan zijn jullie vast ook slim genoeg om te beseffen dat mijn baby is overleden. Jullie kan dan gepast adverteren, of nog beter: helemaal niet.’

Gillians brief werd in no time meer dan 3000 keer geretweet en meer dan 7000 keer geliket. Ze deelt ook dat zij en haar man hopen ooit weer zwanger te worden. ‘Maar op dit moment voelen we ons verslagen.’

Vrouw aan alle moeders die een miskraam doormaakten: ‘Je bent niet alleen’

Reageer op artikel:
Moeder doet een hartverscheurende oproep aan alle adverteerders
Sluiten