Ochtendmisselijkheid is dus blijkbaar een teken van een gezonde zwangerschap (mooi is dat)

Vroeger werd het nog wel eens gezegd: misselijkheid tijdens de zwangerschap betekent een gezonde baby. Ha! Larie! Kulkoek! Misselijk zijn is vervelend en gewoon onnodig. Toch? Onderzoekers denken daar nu toch anders over. 

Door de boot genomen kan je tot zo ongeveer de 12e tot 16e week van je zwangerschap behoorlijk misselijk zijn. Hoewel de misselijkheid bij sommige vrouwen extremere vormen kan aannemen (denk aan hyperemesis gravidarum), neemt het nare gevoel meestal na die tijd gelukkig snel af. Fijn nieuws voor wie er nu onder lijdt: onderzoekers van de University of Reading kwamen erachter dat het zelfs goed kan zijn om misselijk te zijn in die eerste periode van je zwangerschap.

In welke wereld kan deze misselijkheid ‘goed’ voor me zijn?

Nou, in deze dus. Endokinin is de boosdoener. Dit hormoon activeert iets in je brein wat voor dat nare gevoel (en zelfs voor overgeven) zorgt. Maar hij heeft ook z’n goede kanten. Zo zorgt hij voor een goede bloedtoevoer van de placenta, zodat de baby voldoende zuurstof en vitaminen binnenkrijgt. Even doorbijten dus.

Zwangerschapsmisselijkheid: gaat dit geintje ooit over?

Bij de meeste vrouwen wel, maar twintig procent van de zwangeren blijft de gehele zwangerschap misselijk. Anders duurt het vaak tussen de 12 en de 16 weken. De misselijkheid bereikt z’n hoogtepunt meestal tussen de 8 en 10 weken. Ook is het mogelijk dat de misselijkheid aan het einde van de zwangerschap weer terugkomt, maar weer wegzakt als de baby is ingedaald.

LEES OOK: Waarom het tweede trimester van je zwangerschap geweldig is

Een paar tips tegen die misselijkheid

Want het mag dan wel goed zijn, erg prettig is het daardoor natuurlijk nog steeds niet. Zo handel je er een beetje beter mee.

Do’s

– Vraag of je partner je een droge cracker of een stuk fruit brengt. Ga daarna weer even liggen.
– Probeer eens lauwwarm water met citroen of gember, of gemberpillen.
– Rust, rust, rust. Ga plat liggen en probeer zo veel mogelijk te slapen.
– Ga, wanneer, het kan, naar buiten. Frisse buitenlucht is goed voor je!
– Sprenkel een paar druppels lavendel- of pepermuntolie op een zakdoekje en ruik eraan.

Don’ts

– Vermijd vet eten en sterke (etens)geuren.
– Ruik vooral niet aan je oksels of de adem van iemand anders. Dit is echt de hel.
– Maak je niet druk. Wat niet gaat, dat gaat niet.
– In één keer heel veel eten. Eten in kleine porties is beter.

Het goede nieuws

Je doorstaat dit dus niet allemaal voor niets. Daar houden we ons dan maar aan vast! Sterkte…

Nog een paar tips wat je tegen die zwangerschapsmisselijkheid kunt doen van voedingsdeskundige Sanne Knijn.

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over zwanger zijn, moeder worden en het leven met je baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Ochtendmisselijkheid is dus blijkbaar een teken van een gezonde zwangerschap (mooi is dat)
Sluiten