Sporten in de zwangerschap: zwangere vrouwen zouden het meer moeten doen

Soraya Vogelaar 24 mrt 2017 Zwanger

Tijdens je zwangerschap wordt je vaak aangeraden het rustig aan te doen. Sporten komt wel weer na de zwangerschap, op een yogaklasje of pufclub na. Toch? Onderzoek toont echter aan dat meer sporten in de zwangerschap veel beter voor je is op verschillende vlakken.

Een rapport van Jama Viewpoint laat zien dat er geen risico’s verbonden zijn aan sporten tijdens de zwangerschap.

De onderzoekers testten 2059 vrouwen en keken hierbij naar cardio, aerobics en lichte krachttraining oefeningen. Uit de tests bleek dat vrouwen met een gezond gewicht die zwanger zijn van één kind veilig kunnen sporten. Mits er verder geen complicaties zijn tijdens de zwangerschap. Drie tot vier keer per week een half uur tot een uur sporten is voor deze vrouwen dan gewoon mogelijk. De extra lichaamsbeweging zorgt er niet voor dat de kans op een vroegtijdige bevalling toeneemt. Sporten tijdens de zwangerschap zorgt er daarnaast voor dat klachten als rugpijn en de kans op een hoge bloeddruk verminderen.

LEES OOK: 20x dingen die elke zwangere vrouw dolgraag wil horen

Sporten in de zwangerschap

Als je voor de zwangerschap nog niet een fitnessroutine onder de knie had, maakt dit niet uit. De onderzoekers stellen dat ook voor het eerst beginnen met sporten tijdens de zwangerschap geen kwaad kan. Lichte vormen van lichaamsbeweging hebben hierbij de voorkeur. Als je voor je zwangerschap ook al sportte, kan dit net zo verder als ervoor. Wanneer je zelf twijfelt of sporten in jouw geval veilig is, kun je dit het beste altijd even met je arts overleggen.

Naast willen weten of er nu wel of niet gesport mag worden tijdens zwangerschap, zijn er nog meer vragen. Wij geven antwoord op de tien vragen die het meest gegoogled worden over zwanger zijn of worden.

Jama

Reageer op artikel:
Sporten in de zwangerschap: zwangere vrouwen zouden het meer moeten doen
Sluiten