Meal prepping voor moeders: zo pak je het aan

Marleen Staal 12 sep 2018 De mama

Oké, ‘eten voor twee’ als je zwanger bent, is een mythe die allang is ontrafeld, maar er zit wel een kern van waarheid in. Tenminste, als de baby er eenmaal is, want als moeder moet je goed voor jezelf zorgen, nu er ook een babytje van je afhankelijk is. En dat begint in de keuken.

Meal prepping

Het laatste waar je misschien zin in hebt na een dag kwijl opvegen, zwemmen in een zee van billendoekjes en voeden is je in allerlei bochten en pannen wringen om de mondjes aan tafel te vullen. Meal prepping ken je misschien wel van de bakjes rijst en kip die bodybuilders voor zichzelf klaarmaken om spiermassa te kweken, maar het is ook iets wat jij als (drukke) moeder kan doen.

Er zitten namelijk allemaal voordelen aan, die je een hoop tijd en geld kosten. Ja, zeker ook geld, want als je per week voorbereid wat je gaat eten en niet dagelijks, maar wekelijks je boodschappen haalt, bespaar je een hoop geld met impulsaankopen. Looking at you, chocoladerepenschap waar je per se doorheen moet op je terugweg naar de kassa.

Tijd gaat het je in ieder geval niet kosten. Je moet alleen een beetje van plannen houden en genoeg plastic bakjes in huis hebben. O ja, en ruimte in de koelkast. Zo begin je met meal prepping.

LEES OOK: Het is he-le-maal normaal als je jouw baby ‘wel kan opeten’

1. De boodschappen
Als je van nog geen weekboodschappen deed is dit een belangrijke eerste stap. Je doet er misschien wat langer over, maar over de week gezien scheelt het je enorm veel tijd. Maak van tevoren een duidelijke boodschappenlijst. Daarbij is het handig thuis al te bedenken wat je wilt koken om gepieker in de supermarkt te voorkomen.

Pas de maaltijden zo op elkaar aan dat je ingrediënten voor meerdere gerechten kan gebruiken. Zoals ijsbergsla. De ene dag een salade met een gehaktbal, de volgende dag ijsbergsla om een wrap te vullen. Of een heel blik bonen, waar je maandag een bonen ovenschotel mee maakt en dinsdag chili con carne.

2. Plan de middag vrij
Als alle boodschappen in huis zijn, kan het preppen beginnen. Rek hier zeker een middagje vooruit en begin klein. Dus eerst drie dagen vooruit plannen en als dat goed gaat meer net zolang totdat je een week verder bent.

3. Bakjes
Je hebt magische meal prep woord misschien al gespot, maar zonder ‘bakjes’ kom je nergens. Investeer in bakjes van goede kwaliteit, zodat ze langer meegaan en je koelkast niet door alle geuren intens gaat stinken of erger: dat er van alles uit lekt.

4. Snijden, koken en bakken
Maak eerst alle basisingrediënten klaar. Kook de rijst, de pasta of aardappeltjes. Daarna komt het vlees, de vis of een vegaveriant en vervolgens snijd en/of kook je de groente.

Verdeel al het eten vervolgens in bakjes per dag. Dus niet per persoon. Tip: label de bakjes met wat er in zit en voor welke dag je had bedacht het te gebruiken. Dat scheelt zoeken op de dag zelf en je voorkomt dat je ingrediënten door elkaar had en ineens zonder iets komt te zitten.

Heb je groente te veel en is je kleintje al toe aan vaste voeding? Dan pureer je van de laatste beetjes een fijn maaltje in elkaar.

LEES OOK: 7 Makkelijke gerechten die je ook als babyvoeding kan gebruiken

5. Het leukst gedeelte: het eten
Het enige dat jij na een lange dag nog hoeft te doen, is de bakjes uit de koelkast pakken en het op te warmen. Eventueel moet er nog iets kleins worden gebakken (een eitje bij de nasi bijvoorbeeld), maar langer dan tien minuten zal het niet duren.

Eet je partner niet mee? Geen nood, dan vries je wat je klaar had liggen gewoon in. Handig voor als er iemand een keer alleen eet, er iemand extra spontaan mee eet of voor een nachtelijke eetaanval, you never know.

Reageer op artikel:
Meal prepping voor moeders: zo pak je het aan
Sluiten