Koffie als je zwanger bent? Dat heeft serieuze gevolgen voor je kind

Wat mag je wel en niet eten of drinken als je zwanger bent? Dit vraagstuk houdt je ‘s nachts misschien net zo wakker als de bokser to be in je buik. Hoewel het bij sommige producten – alcohol en Franse schimmelkaas – redelijk duidelijk is waarom je dit niet mag hebben, vraag je je bij andere dingen af: kan dit dan wel? En zo ja, hoe schadelijk is het?

Gezonheidsproblemen

Neem bijvoorbeeld koffie. Het zwarte goud. Het levenselixer. De bron van de eeuwige jeugd. De meeste moeders onder ons kunnen niet meer zonder, allemaal dankzij de dagelijkse dosis cafeïne die erin zit en je zo lekker wakker maakt. Als je zwanger bent, mag je hier maar minimaal van hebben.

Ook al gaan sommige mama’s hier lekker met de Franse slag mee om – ach dat ene bakkie – er zijn genoeg redenen waarom je beter kan minderen met de cafeïne. En dankzij recent onderzoek kom hier nog een reden bij. Voor baby’s en opgroeiende kinderen kan overmatig gebruik van cafeïne leiden tot serieuze gezondheidsproblemen. Zoals aankomen in gewicht, met een grote kans op obesitas in hun tienerjaren als gevolg. En inderdaad, we hebben het hier over cafeïne, dus dit geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor thee, chocola en andere producten die cafeïne bevatten.

LEES OOK: Dít moet je weten over koffie drinken in het eerste trimester

Extreme groei bij baby’s
Het Norwegian Institute of Public Health onderzocht meer dan 50.000 zwangere vrouwen tussen 1999 en 2008 en legde hun cafeïne-inname rond de 22 weken vast. Het groeipatroon van hun kinderen werd vervolgens vanaf de zesde week na de geboorte tot het achtste levensjaar geregistreerd. Deze twee metingen legden ze naast elkaar en ze kwamen tot een schokkende conclusie.

Moeders die tijdens hun zwangerschap een hoge dosis cafeïne binnen kregen (tussen de 300 mg of meer per dag) hadden 66% meer kans op een kind met extreme groei in het eerste jaar van hun leven. De baby’s die aan zo’n hoge dosis cafeïne werden blootgesteld, hadden daarbij ook meer kans op overgewicht tijdens hun kinderjaren. Zelfs tot en met hun achtste levensjaar bleef dit risico gelden.

Wat is een hoge dosis vraag je je af? De onderzoekers schaalden de cafeïne-inname als volgt:
– Laag (0-49 mg per dag)
– Gemiddeld (50 – 199 mg per dag)
– Hoog (200 – 299 mg per dag)
– Erg hoog (300 mg of meer per dag)

Aan te bevelen
Hoeveel kopjes koffies, repen chocola en zwarte thee je dan wel kan drinken? Dit kun je het beste bespreken met je huisarts, want dat verschilt per moeder en dus ook per baby wat het lichaam kan verwerken. Maar probeer zeker tussen de 0-49 mg per dag te blijven. En als je helemaal geen risico wilt nemen, dan is je zwangerschap hét moment voor een detox. Sla witte en groene thee in, skip de chocola voor een tijdje en stort je op de pruimen. Want dat is – net zoals koffie – ook lekker voor de stoelgang!

CNN