Kans op striae verkleinen: dit moet je echt proberen!

Susan Dalstra 8 jul 2017 Zwanger

Er is eigenlijk natuurlijk niks mis met striae; het is het bewijs dat je een kind hebt gedragen en dat is juist iets om trots op te zijn. We vinden ‘tijgerstrepen’ daarom ook een gepastere naam, maar we kunnen ons ook voorstellen dat je striae toch liever voorkomt. 

Dat lukt natuurlijk niet altijd; je kans op striae heeft voor een groot deel te maken met genen en de elasticiteit van je huid. Dat betekent echter ook weer niet dat je je daarbij neer hoeft te leggen. Er zijn genoeg manieren om de kans op striae te verkleinen. Je hebt nooit de garantie dat het helemaal wegblijft, maar het is hoe dan ook de moeite van het proberen waard.

1. Gelatine

Collageen is essentieel om de elasticiteit van je huid te verbeteren. Om de collageenvorming te verbeteren, kun je meer gelatine door je dieet proberen te verwerken. Dat kun je doen door meer bouillon te drinken. Dat kun je zo drinken, maar ook verwerken door jus, soepen, sauzen of door er rijst in te koken. Als je dat niks vindt, kun je ook gelatinepoeder kopen. Gelatine verbetert niet alleen de elasticiteit van je huid, maar helpt ook wondjes sneller helen, verbetert je nachtrust, gaat de strijd aan met vrije radicalen en is goed voor de spijsvertering.

2. Hydrateren

Heel belangrijk tijdens de zwangerschap: voldoende drinken. Het volume van je bloed neemt toe en je lichaam bouwt een vruchtzak op waar je baby in groeit. Daardoor heeft je lichaam veel meer vocht nodig. En voldoende vocht is ook belangrijk voor de elasticiteit van je huid. De meeste zwangere vrouwen wordt tussen de 8-12 glazen water per dag aangeraden. Heb je droge lippen of een droge keel? Drink dan meer. Moe zijn, hoofdpijn en een gebrek aan concentratie kunnen ook tekenen zijn van uitdroging.

3. Kokosolie

Je kan erin bakken, maar kokosolie is ook een topmiddel om de huid van je buik te hydrateren. Je kan kokosolie het best lokaal op je huid smeren direct na het douchen, zodat je huid al het vocht opneemt.

LEES OOK: Deze moeder brengt een ode aan haar striae: ‘Ik heb mijn strepen verdiend’

4. Vitamine C

Voldoende vitamine C binnenkrijgen is altijd een goed idee, en al helemaal als je striae wil voorkomen. Het gaat schade van vrije radicalen tegen. Die vrije radicalen consumeren namelijk collageen en elastine. Je kan vitamine C het best uit natuurlijke voeding halen in plaats van uit een supplement. Denk aan rode en groene paprika, guave, boerenkool, knolraap en broccoli.

5. Olie-therapie

Naast kokosolie zijn er nog meer oliën die goed zijn voor je huid. Denk aan olijfolie, vitamine E-olie, essentiële oliën en castorolie. Vitamine E-olie verbetert ook de elasticiteit van de huid en maakt daardoor de kans op striae kleiner. De meeste van deze oliën werken goed doordat ze antioxidanten bezitten die de strijd aan gaan met vrije radicalen.

6. Zink

Een tekort aan zink is een van de belangrijkste oorzaken van striae. Zink is een van de natuurlijke mineralen de het meest aanwezig is in het lichaam. Het helpt bij de aanmaak van collageen en bevat anti-oxidanten. Zink vind je in kip, lam, rundvlees, eieren, noten, groente en volkoren granen.

7. Sheaboter en cacaoboter

Shea- en cacaoboter zijn twee van de beste verzachtende producten die er zijn en zijn bijzonder goed in het gehydrateerd houden van de huid. Cacaoboter is een natuurlijk vet dat uit de cacaoboon wordt getrokken. Sheaboter wordt gemaakt van de noot van de karité boom. De vetzuren worden uit het omhulsel van de noot gehaald. Die helpen bij het huidvernieuwingsproces. Het voorkomt striae en maak aanwezige striae minder zichtbaar.

Kortom: smeren, smeren, smeren. En als je toch striae krijgt: omarmen die strepen.

Kun je niet stoppen met krabben? Hier moet je op letten wanneer je jeuk krijgt tijdens de zwangerschap.

Nooit meer iets missen? Like ons op Facebook!

 

The Healthy Honeys

Reageer op artikel:
Kans op striae verkleinen: dit moet je echt proberen!
Sluiten