Je bevalling comfortabeler maken: zo doe je dat

In films en series is de bevalling vaak één grote waas van puffen en persen, die er op z’n zachtst gezegd niet comfortabel uitziet. Nu willen we niet beweren dat een kind krijgen wél comfortabel is, maar aan het begin heb je vaak nog wel een paar uur waarin je wel weeën hebt, maar nog wel gewoon dingen kunt doen. Ook tijdens de bevalling zelf kun je proberen jezelf wat tot rust te brengen. Met deze tips kun je je bevalling comfortabeler maken!

Bereid je mentaal voor

Het is logisch dat je van tevoren regelmatig denkt aan de bevalling, maar de kans is ook groot dat dat alleen maar angstige gedachten zijn (‘het gaat zoveel pijn doen!’) en dat je die zo snel mogelijk wegdrukt. In plaats daarvan kun je je beter goed inlezen over wat er precíes gaat gebeuren. En natuurlijk kun je je gevoelens en gedachten nooit precies voorspellen, maar je kent jezelf goed genoeg om te weten of je helemaal in de stress zult raken of niet zo heel erg.

Ben je echt heel bang, dan kun je daar eventueel met de verloskundige of een psycholoog over praten.

Probeer nog wat te slapen

Help! Een wee! Is de vluchttas wel ingepakt? Is het huis wel helemaal opgeruimd? Zo’n bevalling wekt flink wat nesteldrang op, maar vaak levert dat juist vooral stress op. Het is beter voor je om nog een poging te doen tot wat slaap of in ieder geval rust, om semi-uitgerust je bevalling in te gaan.

Ga in bad

Gaat slapen je écht niet lukken? Ook in bad gaan, of zelfs maar douchen, is een goede manier om rustig te worden, omdat je spieren automatisch ontspannen. Warm water zorgt er bovendien voor dat je minder pijn voelt – misschien zelfs zo goed dat je geen ruggenprik nodig hebt. Dat is dan ook de reden dat steeds meer vrouwen voor een badbevalling gaan.

LEES OOK: 10 dingen die niemand je vertelt over bevallen, maar je wel wilt weten

Vraag je partner om je te masseren

Grote kans dat je partner geen idee heeft wat hij of zij moet doen, dus hé, dan kun je dit best vragen. Vooral een massage met massage-olie, of zelfs maar gewoon kokosolie, is fijn als je op het punt staat te bevallen. Gebruik lange, soepele bewegingen op de spieren en cirkelvormige bewegingen op gewrichten. Dat laat je lichaam ontspannen, en de aanrakingen van je partner geven je bovendien een veilig gevoel. Wil je zelf je bevalling comfortabeler maken, dan kun je eventueel natuurlijk ook jezelf masseren.

Mediteer

Als de bevalling echt begonnen is, kun je misschien niet meer slapen, maar je kunt je hoofd nog wél tot rust brengen. Heb je bijvoorbeeld al aan meditatie gedacht? Dat kan door alleen al op je ademhaling te letten, maar je kunt ook een begeleide meditatie (een podcast of video) proberen. Zo verandert de bevalling in jouw eigen fijne (en oké, pijnlijke) bubbel.

Je bevalling comfortabeler maken: doe het zoals jij het wilt

Heb je van tevoren afgesproken dat een goede vriendin bij de bevalling mag zijn omdat je dacht steun aan haar te hebben, maar vind je dat bij nader inzien toch niet fijn? Zeg het dan gewoon. Geef ook bij je partner aan wat je wel en niet nodig hebt. Dit moment gaat om jou alleen, want jij bent degene die een gezonde baby ter wereld moet brengen. Laat je vooral niet overhalen door anderen om op een andere manier te bevallen dan die voor jou goed voelt. You go girl!

LEES OOK: Blijkbaar hoeven we helemaal niet zo hard te persen tijdens de bevalling

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Mindbodygreen

Reageer op artikel:
Je bevalling comfortabeler maken: zo doe je dat
Sluiten