Hoofdpijn tijdens de zwangerschap: dit moet je weten (met praktische tips)

Soraya Vogelaar 10 okt 2017 Zwanger

Hoofdpijn tijdens de zwangerschap kan een behoorlijk vervelend zwangerschapskwaaltje zijn. Wij geven je alle ins en outs, plus tips om je hoofdpijn te verminderen.

Wat veroorzaakt hoofdpijn tijdens de zwangerschap?

Er zijn verschillende dingen die hoofdpijn tijdens de zwangerschap kunnen veroorzaken. Wat de boosdoener is, is vooral afhankelijk van het trimester waarin je zit.

Het eerste trimester

Veel vrouwen krijgen tijdens het eerste trimester last van spanningshoofdpijn. Dit is een drukkende pijn aan de zijkanten van het hoofd en in de nek. Deze hoofdpijn kan veroorzaakt worden door hormonale veranderingen, stress en eventuele ontwenningsverschijnselen als je gestopt bent met roken en/of koffie drinken.

Het tweede trimester

Over het algemeen stopt de hoofdpijn in het twee trimester. Je lichaam heeft dan een balans gevonden met alle gierende zwangerschapshormonen.

Het derde trimester

Tijdens het derde trimester kan je hoofdpijn vooral veroorzaakt worden door gewichtstoename. Doordat er meer gewicht op je buik komt te liggen, kan je houding veranderen. Een slechte houding kan vervolgens weer zorgen voor hoofdpijn. Let er daarom goed op dat je een juiste houding aanneemt. Boek eventueel een paar sessies bij een fysiotherapeut om hier hulp bij te krijgen.

LEES OOK: Dit is de beste zithouding tijdens je zwangerschap

Hoofdpijn tijdens de zwangerschap en zwangerschapsvergiftiging

Hoofdpijn tijdens de zwangerschap kan een teken zijn van een zwangerschapsvergiftiging. Bij pre-eclamsie komt de hoofdpijn in het tweede of derde trimester voor. Heb je het idee dat een zwangerschapsvergiftiging de oorzaak zou kunnen zijn? Licht dat in ieder geval je verloskundige in, die kan meer onderzoek doen en je vermoeden bevestigen of uitsluiten.

Pijnstillers gebruiken bij zwangerschapshoofdpijn

Als je last hebt van hoofdpijn tijdens de zwangerschap, kun je graag van de klachten af willen door een aspirientje in te nemen. Maar let op; de meeste pijnstillers mag je tijdens je zwangerschap niet gebruiken. Zo zijn ibuprofen en aspirine gevaarlijk voor je baby. Paracetamol mag je beperkt gebruik tijdens je zwangerschap, lees voor gebruik altijd de bijsluiter om zeker te weten hoeveel je mag innemen. Overleg daarnaast altijd met je verloskundige of arts voordat je een pijnstiller gaat gebruiken.

LEES OOK: 6x natuurlijke oplossingen die helpen tegen zwangerschapskwaaltjes

Migraine tijdens de zwangerschap

Migraine is een zwaardere vorm van hoofdpijn die vaak in meerdere aanvallen opkomt. Naast de hoofdpijn kun je last hebben van misselijkheid, overgeven en overgevoeligheid voor licht.

De meeste vrouwen die voor hun zwangerschap al last hebben van migraine, kunnen hier tijdens de zwangerschap minder of geen last van krijgen. Dit komt vooral voor bij vrouwen die normaal gesproken tijdens hun menstruatie last krijgen van migraine. Nu er tijdens de zwangerschap natuurlijk geen menstruatie plaats vindt, blijft de migraine bij die vrouwen ook weg.

Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je nooit eerder last hebt gehad van migraine en dit door de zwangerschapshormonen wel voor het eerst op komt zetten. Migraine tijdens de zwangerschap is verder niet schadelijk. Al blijven de klachten natuurlijk wel vervelend.

LEES OOK: Dit zijn de 5 beste zwangerschapsyoga poses die je kan doen

Hoofdpijn tijdens de zwangerschap verminderen

Er zijn verschillende manieren om de hoofdpijn te verminderen. Voldoende beweging, gezond eten en ontspannen kunnen de klachten al verminderen. Daarnaast kunnen de volgende dingen helpen:

1. Een kompres

Vooral fijn om te gebruiken als je last hebt van spanningshoofdpijn of migraine. Leg een warm of koud kompres op je voorhoofd. Dit verlicht de druk. Een koud kompres werkt het best bij migraine.

2. Douchen

Als je last hebt van migraine kan een koude douche snel verlichting geven. Een warme douche werkt juist weer fijn bij spanningshoofdpijn.

3. Let op je hongergevoel

Zorg ervoor dat je geen honger of dorst krijgt. Eet kleine maaltijden verspreid over de dag en drink genoeg water. Niet een heel vervelend punt om op te letten toch? ๐Ÿ˜‰ Op het moment dat je honger of dorst krijgt kun je een lage bloedsuikerspiegel hebben, dit zorgt voor hoofdpijn. Vermijd daarom ook teveel suikers zoals snoep en frisdrank; die kunnen je bloedsuikerspiegel ook op en neer laten schommelen.

LEES OOK: Deze producten mag je absoluut niet eten of drinken tijdens je zwangerschap

4. Vermijd vermoeidheid

Soms kan het zo simpel zijn als zorgen dat je voldoende slaap krijgt. Al kan een goede nachtrust op den duur lastiger worden met een grote buik. Zorg ervoor dat je op tijd naar bed gaat. Zorg er daarnaast voor dat je slaapkamer goed donker en stil is.

5. Probeer te ontspannen

Volg bijvoorbeeld een lesje zwangerschapsyoga of meditatie. Het maakt niet uit wat het is, zolang het er maar voor zorgt dat je helemaal zen wordt.

6. Move it!

Blijf voldoende bewegen. Sporten kan ervoor zorgen dat de druk afneemt bij hoofdpijn. Daarnaast vermindert het stress wat ook weer de hoofdpijnklachten kan verminderen. Tijdens het derde trimester is het vooral nuttig om oefeningen te doen die ervoor zorgen dat je houding verbetert.

Wie weet helpt een zwangerschapsmassage de hoofdpijn wat verlichten. Dit is alles wat je erover moet weten.

Niets meer missen? Like ons op Facebook.

Babycenter

Reageer op artikel:
Hoofdpijn tijdens de zwangerschap: dit moet je weten (met praktische tips)
Sluiten