Hoe je hangborsten als je borstvoeding geeft vermindert

Er zijn genoeg voordelen aan het geven van borstvoeding. Een bijkomend – of moeten we zeggen hangend – nadeel: hangborsten. Moeder Natuur heeft nu eenmaal de zwaartekracht uitgevonden en daar kunnen we niks aan doen. Maar er zijn zeker wel manieren om het hangen van je borsten zoveel mogelijk te voorkomen.

Borstvoeding an sich is niet de oorzaak dat je borsten hun weg naar beneden vinden. Het heeft te maken met verschillenden factoren en dat begint al bij de zwangerschap. Het is een natuurlijk proces, waar je in eerste instantie niet veel aan kan doen. De mate waarin dit gebeurt kun je wel een handje helpen gelukkig.

LEES OOK: Zo herken je eerste tekenen van mastitis

Waarom krijg je last van hangborsten?

Allereerst is het belangrijk te weten waarom je borsten gaan hangen. Even een lesje biologie. Dat je borsten staan zoals ze staan komt door de ligamenten van Cooper. Oftewel, de banden die bij je sleutelbeen rondom je borsten lopen.

Deze banden geven ondersteuning en helpen de vorm van je borsten te behouden. Als je zanger bent, rekken deze banden automatisch op. Je lichaam bereidt zich op een natuurlijke manier voor op het geven van borstvoeding. Op dit punt kunnen je borsten al meer gaan hangen door de spanning die er op deze banden staat. Zie de ligamenten van Cooper als een elastiekje dat langzaam oprekt.

Zodra je kleintje is geboren en je als moeder borstvoeding geeft, krijgen je borsten het opnieuw te verduren. Je melkproductie schiet omhoog, zeker tijdens de eerste dagen na de geboorte. Je borsten raken vrij vol en dus ook zwaar van al deze melk, wat je merkt in de elasticiteit van de huid.

Een andere factor is de leeftijd waarop je zwanger raakt en bevalt. Hoe ouder je bent, des te losser je huid wordt en hoe sneller je borsten gaan hangen.

Goed, nu het praktische gedeelte: je kunt het hangen niet voorkomen, maar het wel minder erg maken.

Draag een bh met de juiste support

Het vinden van de perfecte beha is een strijd die we nooit lijken te winnen. Zeker als nieuwbakken moeder is het een crime, want je borsten zijn nog nooit zo veranderlijk. Om hangende borsten zoveel mogelijk tegen te gaan, is het daarom belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Heb je eenmaal de juiste beha gevonden, draag hem dan zoveel mogelijk. Ook als je slaapt.

LEES OOK: Waarom je borsten naar kaas (ja echt) kunnen ruiken als je zwanger bent

Blijf in beweging

Nee, dat betekent niet dat je je in allerlei bochten en bootcamps hoeft te wringen. Een wandeling, zwemmen en ook yoga helpen je om je spieren sterker te maken. En sterke spieren zorgen er op hun beurt weer voor dat alles – dus ook je borsten – op hun plek blijft.

Let hierbij wel goed op dat wanneer je beweegt, je niet te snel afvalt. Je huid moet zich aan kunnen passen en dat lukt het beste als dit proces langzaam verloopt. Gun jezelf dus de tijd en begin met kleine oefeningen.

Massage

Sta je ein-de-lijk onder douche? Maak gebruik van dit dagelijkse moment door je borsten om en om te masseren met koud en heet water. De warmte zorgt voor een goede bloedcirculatie en het koude water helpt de huid strakker te worden. Dit werkt ook met warme handdoeken en ijsblokjes.

Smeren kan je leren

Een fijne creme met vitamine E, shea butter of een andere vochtinbrengende lotion helpt om de huid rondom je borsten soepel te houden. Goed voor je huid. Probeer dit ‘s ochtends te doen en ‘s avonds en je huid krijgt genoeg extra vocht om zich goed te herstellen.

Eet wat je nodig hebt

Goed voor jezelf zorgen staat met de behoeftes van de baby op nummer één. Eten kan hierbij helpen. Een koolhydraatrijk eetpatroon met genoeg proteïne en goede vetten vormt de basis. Zeker als je borstvoeding geeft, is het belangrijk om genoeg fruit en extra groente te eten om aan te sterken.

De antioxidanten die hierin zitten, net zoals eten met veel vitamine E en B helpen om, het hangen van je borsten te verminderen.

Reageer op artikel:
Hoe je hangborsten als je borstvoeding geeft vermindert
Sluiten