6x natuurlijke oplossingen die helpen tegen zwangerschapskwaaltjes

Yara Mens 9 sep 2017 Zwanger

Wie zegt dat je gehele zwangerschap ‘maaaagisch’ is, is zelf nog nooit zwanger geweest. Natuurlijk: uiteindelijk is het ‘t allemaal waard en sommige dingen zijn ook heel mooi in die 9 maanden, maar op de meeste zwangerschapskwaaltjes zit niemand te wachten. Gelukkig zijn er een aantal natuurlijke middeltjes die je er doorheen helpen.

#1 Maagzuur

Tijdens je zwangerschap kun je meer last hebben van brandend maagzuur. Om dit te voorkomen is het belangrijk om goed op je voeding te letten. Zo is het raadzaam om rechtop te eten vanwege de spijsvertering, en kun je beter vaker een kleinere portie nemen. Ook is het belangrijk dat je goed kauwt zodat je lichaam het eten zo makkelijk mogelijk kan verwerken.

Producten die helpen bij het voorkomen van brandend maagzuur: kokoswater, rauwe amandelen en kamillethee of appelazijn opgelost in water.

LEES OOK: De smaakontwikkeling van je baby begint al in de buik 

#2 Ochtendmisselijkheid

Zorg dat je s’ochtends iets naast je bed hebt liggen wat je gelijk even kunt eten. Zoute crackers zijn daarvoor een goede optie. Ook een oud huis, tuin en keukenmiddeltje tegen ochtendmisselijkheid: Gember(thee). Uiteindelijk werkt voor iedereen weer iets anders maar sommige mensen geven ook aan dat de deur van lavendel en vers gesneden citroen ook helpt. Misschien een idee om een lavendelplantje op je nachtkastje te zetten?

 #3 Krampen

Waarom precies weet niemand, maar veel vrouwen geven aan tijdens hun zwangerschap last te hebben van spierkrampen en dan met name in hun benen. Om dit te voorkomen is het vooral belangrijk om zoveel mogelijk water te drinken (maar het liefst niet vlak voor je gaat slapen, want dan zit je de hele nacht op de wc…) maar ook de voedingstoffen die in bananen zitten schijnen te helpen.

#4 Slaapgebrek

Zie hiervoor ook het kopje ‘maagzuur’. Veel aanstaande moeders klagen erover dat ze juist doordat ze last hebben van brandend maagzuur niet goed kunnen slapen. Maar er is nog een factor die niet bepaald bevordelijk is voor je nachtrust: stress! Probeer een manier te vinden, bijvoorbeeld door het op te schrijven in een dagboekje, hoe je hier beter mee kan omgaan want onthoud: stress en piekeren over iets lost niks op. You can handle this. 

LEES OOK: Goed slapen een mission impossible als je hoogzwanger bent? Niet met deze tips!

#5 Winderigheid

Oei, daar ontsnapte even wat…

Nog een vaak voorkomend probleem: last hebben van winderigheid als je zwanger bent. Niks om je voor te schamen natuurlijk, maar soms wel vervelend. Om dit te voorkomen is het handig om niet te koude of al te warme dingen te drinken, en ook erop te letten dat je geen strakke kleding draagt (woehoe, kom maar door zwangerschapskleding!). Ook een tip kan zijn om bonen of andere dingen die je tijdens een first date ook niet zou eten de komende tijd te vermijden!

#6 Spataderen

Een bekende remedie hiertegen is het nemen van een koude douche in de ochtend. Maar ook het hydrateren van je lichaam schijnt te helpen: blijf dus negen maanden goed smeren met olies en crèmes om je huid soepel te houden.

Bron: EverydayFamily

Wat zijn jouw tips tegen zwangerschapskwaaltjes? Deel ze met ons via Facebook!

Reageer op artikel:
6x natuurlijke oplossingen die helpen tegen zwangerschapskwaaltjes
Sluiten