Zwanger 18 mei 2017 Mercy Hiltrop

Goed slapen een mission impossible als je hoogzwanger bent? Niet met deze tips!

Daar lig je weer naar het plafond te staren. Hoe je ook gaat liggen, je blijft maar woelen en draaien met die dikke buik. Ben je zwanger en komt dit je – helaas – nogal bekend voor? Wij hebben een paar tips waar hopelijk je heel gelukkig van gaat worden.

Er zijn namelijk een paar handige trucjes die ervoor kunnen zorgen dat je in het laatste trimester van je zwangerschap een stuk lekkerder in bed ligt. En eindelijk wél goed slaapt. Je moet ze alleen even weten.

15 tips waardoor je ondanks die dikke buik hopelijk wel lekker slaapt. Trusten!

1. Een kussen tussen je benen

Simpel trucje dat zorgt dat je net wat lekkerder ligt als je graag op je zij slaapt: doe een kussen tussen je benen ten hoogte van je knieën. Dit kan een gewoon kussen zijn, maar een borstvoedingskussen ligt nog net even wat lekkerder. Alvast aanschaffen dus.

2. Een kussen tegen je rug

Ook voor de zijslapers. Leg een stevig kussen tegen je rug als je op je zij in slaap wilt vallen. Dit voorkomt dat je omrolt of in je slaap ligt te woelen.

3. Of een onder je buik

Nog een in de categorie: hoe handig zo’n extra kussen. Een kussen onder je buik leggen als je op een zij ligt, vinden sommige vrouwen ook heel fijn. Geeft wat ondersteuning waardoor je lekkerder ligt.

4. Slaap recht(er)op

De laatste kussen-tip en dan gaan we door op iets anders. Heb je last van brandend maagzuur, zorg dan dat je wat meer rechtop slaapt. Yep, met behulp van een extra kussen dus.

5. Slaap op je linkerzijde

Hierdoor is er minder druk op je vena cava, een belangrijke ader in je lijf. Dit zorgt ervoor dat je bloed beter door kan stromen en jij rustiger slaapt. Schijnt trouwens ook goed te zijn als je niet zwanger bent.

LEES OOK: 7 x zo maak je contact met je baby terwijl ‘ie nog in je buik zit.

6. Drink ‘s avonds niet teveel

Die paar koppen thee voor je naar bed gaat, kun je beter even overslaan nu je hoogzwanger bent. De reden ligt voor de hand. ‘Moet je nou alweer plassen?’

7. En zeker niet iets met cafeïne

Nu is cafeïne sowieso al niet zo’n gezond goedje als je zwanger bent, maar het is al helemaal geen goed idee als je toch al minder goed slaapt. Laat die ene kop koffie ‘s avonds de komende tijd dus liever achterwege.

8. Eet kleine porties en kauw langzaam

Zeker als je snel last hebt van brandend maagzuur en je baby vrij hoog ligt, kun je ‘s avonds beter niet teveel en te zwaar eten. Dit gaat je namelijk anders letterlijk bezuren.

9. Ga uitgebreid in bad

Even ontspannen in het warme water voor het slapen, zorgt er niet alleen voor dat je helemaal zen je bed instapt, maar zorgt er ook voor dat je spieren ontspannen en je minder kans op kramp hebt.

10. Zorg voor voldoende vocht in de lucht

Snurk je tegenwoordig of word je vaak wakker met een droge mond? Dit komt omdat je slijmvliezen nu zijn opgezet. Aangezien je dit niet wilt oplossen met een glas water (zie punt 6) is de luchtvochtigheid in je slaapkamer verbeteren. Dit doe je door water op de verwarming te zetten (als je die tenminste aan hebt) en anders is het aanschaffen van een luchtbevochtiger een aanrader.

11. Raam op een kier

Iedereen slaapt beter als er genoeg frisse lucht is en de slaapkamer niet te warm. En als je zwanger bent al helemaal. Zet dus als het qua buitentemperatuur ook maar even mogelijk is, het raam op een kier en de verwarming uit.

LEES OOK: 15 dingen die zwangere vrouwen stiekem doen (Ssstt!!!)

12. Weg met die telefoon en iPad

Dit is altijd een goed idee, zwanger of niet. Het blauwe licht van deze apparaten zorgt er namelijk voor dat je moeilijker in slaap valt. En niet stiekem toch even op je telefoon kijken omdat je niet kunt slapen. Voor je het weet heb je uren rust ingewisseld voor een te lange sessie op Facebook.

13. Pak een boek

Wat je dan moet doen als je maar wakker ligt? Lezen! Je zult merken dat je vanzelf moe genoeg wordt om weer in slaap te vallen. Zeker met een saai boek ;-). En ben je een piekeraar, dan leidt lezen je even af van alles dat er in je hoofd omgaat.

14. Praat erover

Nog een tip voor piekeraars, lig je regelmatig te malen over de baby, de bevalling en alle andere nieuwe dingen die er op je pad gaan komen? Praat erover met je partner (als je die hebt natuurlijk). Je zult zien dat als je je zorgen deelt, ze een stuk minder groot worden. En lig je ‘s nachts te piekeren en slaat er zelfs een lichte paniek toe? Maak je partner dan wakker om erover te praten. Kan ‘ie vast wennen aan onderbroken nachten en ben jij het kwijt. Kun je beter niet te vaak doen trouwens.

15. Keep calm your pregnant

Werken deze tips bij jou voor geen meter en lig je nog steeds regelmatig wakker? Maak je er niet te druk over. Hoe meer je je erover opwindt, hoe kleiner de kans dat je snel alsnog in slaap valt. Een schrale troost: je bent niet de enige. Slecht slapen hoort voor veel vrouwen nou eenmaal bij de zwangerschap. En ook dit nadeel heeft een voordeel: zo raak je maar vast gewend aan de gebroken nachten als de baby er is.

Benieuwd wat je baby allemaal uitspookt in je buik terwijl jij in slaap probeert te komen? Deze 10 bijzondere dingen bijvoorbeeld.

A mummy too

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over zwanger zijn, moeder worden en het leven met je baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Goed slapen een mission impossible als je hoogzwanger bent? Niet met deze tips!
Sluiten