De baby 24 feb 2018 Soraya Vogelaar

Dit kun je allemaal wel en (liever) niet eten als je borstvoeding geeft

Nom,nom, nom wat zou het leven zijn zonder lekker eten?! Als je borstvoeding geeft, gelden er wel iets andere spelregels. Streng diëten gaan we niet doen, maar een SAS (schijt aan Sonja) dag zit er ook niet bepaald in. Dit zijn de regels voor eten tijdens borstvoeding geven.

Gevarieerd eten tijdens borstvoeding

Ook als je borstvoeding geeft, is het belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet. Zo krijg je voldoende vitamines, mineralen, koolhydraten, eiwitten en vetten binnen. Wissel genoeg af in wat je aan groente, fruit, peulvruchten, vis, vlees en ei eet.

Voldoende drinken

In deze periode in je leven verlies je meer vocht dan normaal. Het kan zijn dat je nu merkt dat je vaker dorst hebt. Blijf dus goed drinken. Vergeet je dat al gauw? Drink dan bijvoorbeeld zelf ook een glas water, elke keer als je je baby voedt.

LEES OOK: Kun je een tattoo laten zetten als je borstvoeding geeft? (dit zijn de risico’s)

Op dit eten en drinken moet je extra letten als je borstvoeding geeft

1. Niet teveel cafeïne

Als je niet zonder een lekker bakkie koffie of thee in de ochtend kan, kun je kiezen voor een cafeïnevrije variant. Cafeïne kan je baby onrustig maken. Als je echt liever cafeïne drinkt, is het advies om niet meer dan een kopje koffie per dag te drinken. Daarnaast mag je nog ongeveer twee koppen zwarte thee of één glas cola drinken. Pas ook op met energiedrankjes; die bevatten evenveel cafeïne als een kopje koffie.

2. Liever geen alcohol of drinken op het juiste moment

De meest veilige optie is om helemaal geen alcohol te drinken als je borstvoeding geeft. De schadelijke stoffen van alcohol komen namelijk via je moedermelk bij je baby terecht. Maar hé je bent ook een mens! Heb je toch weleens zin in een drankje? Neem dan een glas vlak nádat je borstvoeding hebt gegeven. Wacht na het drinken van alcohol altijd drie uur met borstvoeding geven. Dan is je melk weer schoon.

LEES OOK: 15 dingen die niemand mij ooit vertelde over borstvoeding

3. Niet meer dan 2 porties vette vis per week eten tijdens borstvoeding

Het algemene advies is één portie vette vis per week. Probeer – als het er twee – zijn in ieder geval te variëren. Dit vanwege een kleine hoeveelheid schadelijke dioxines die in vette vis kunnen voorkomen. Kies de ene dag dus voor sardientjes en de andere voor haring. Sommige vissoorten hebben ook een verhoogde hoeveelheid kwik. Teveel hiervan binnenkrijgen, is schadelijk. Eet daarom nu ook liever geen roofvissen zoals tonijn, makreel en paling.

4. Let op kruiden als anijs en venkel

Drink geen venkelthee en anijsthee. En geef dit ook niet aan je baby tegen eventuele darmkrampjes. Baby’s kunnen al snel meer van de plantengifstoffen hieruit opnemen en dat is schadelijk. Gewone venkel kan geen kwaad, hierin zitten minder plantengifstoffen dan in de thee.

Gebruik ook geen aloë, senna en kava kava. De schadelijke stoffen in deze kruiden kunnen overgaan in jouw moedermelk. Dit kan schadelijk zijn voor je kindje.

Voedingscentrum

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over zwanger zijn, moeder worden en het leven met je baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Dit kun je allemaal wel en (liever) niet eten als je borstvoeding geeft
Sluiten