Mjam! Dit wil je eten direct na je bevalling (want: lekker én voedzaam)

Stiekem kijkt iedere zwangere vrouw er naar uit. Het moment dat je álles weer mag eten. Het moment dat je de baby er uit geperst hebt, en je je eerste maaltijd weer kan eten. Want je hebt HONGER. Maar goeie vraag: wat kan je het beste eten na zo’n intense bevalling?

Een geniale vrouw droeg ooit eens een Fitbit tijdens haar bevalling. Het resultaat: ze had tijdens de bevalling maar liefst 1.383 kcal verbrand! Dit komt er op neer dat een bevalling eigenlijk een soort Olympische sport is. Geen worden dat de meeste vrouwen dan vrij hongerig uit de bevalling komen.

Maar dan komt de hamvraag: wat kun je na de bevalling het beste eten? Ga je meteen op de healthy toer, of werk je liever een heel menu van de McDonalds naar binnen? Wij helpen je een handje. Want hoe lekker die Starbucks Vanilla Latte en die Mac Kroket ook zijn (gewoon eten!), het is óók verstandig om proteïnen, ijzer en calorieën binnen te krijgen. En daarom kan je het beste de volgende dingen eten:

Eten met een hoge ijzerwaarde

eten na bevalling
Volgens de traditionele Chinese medicijnenleer is het verstandig om direct na de geboorte je ijzerwaarde weer aan te vullen. Daarom krijg je in China na de geboorte orgaanvlees zoals nieren en lever voorgeschoteld. Eh, ja. We begrijpen dat jij dat niet zo ziet zitten. Andere ijzerbronnen zijn granen, pruimen en rundvlees. En dat klinkt ons net wat lekkerder in de oren. Een rood biefstukje, anyone?

LEES OOK: Deze dingen zijn extra goed om te eten tijdens je zwangerschap

Kippensoep en warme chocolademelk

eten na bevalling
Een zwangerschap eist z’n tol van het vrouwenlichaam, zowel fysiek, mentaal en emotioneel. Daarom is het in Mexico en Latijns Amerika voor de vrouw verplicht om 40 dagen na de zwangerschap te rusten. Ze mag werkelijk nog geen pinkje optillen. Tijdens de 40 dagen wordt ze verzorgd door familie in vrienden. Vaak krijgen de vrouwen kippensoep en warme chocolademelk voorgeschoteld om het lichaam warm te houden. Die 40 dagen rust vinden we wat overdreven, maar kippensoep en chocolademelk? Kom maar door! Wel met extra slagroom, natuurlijk.

LEES OOK: Bye bye zwangerschapskilo’s! 8 manieren om meer te bewegen nu je baby er is

Havermout pannenkoekjes met banaan

eten na bevalling
Havermout pannenkoekjes zorgen ervoor dat je na de bevalling lekker lang vol blijft zitten door alle vezels die je binnen krijgt. Daarnaast wordt ook gezegd dat havermout ervoor zorgt dat de productie van moedermelk sneller op gang komt. Dat noemen we nog eens een win-win situatie. Een lekker recept voor de havermout pannenkoekjes vind je bij onze zusterwebsite Culy.

Gehaktballetjes


Vol met eiwitten: gehaktballetjes. Gehaktballen zijn een goede bron van proteïnen en zorgen ervoor dat je na tien minuten niet alweer honger hebt. Je kunt de gehaktballen los eten, of in combinatie met een wit stokbroodje, salade of pasta.

Wil je na de bevalling ook placentapillen gaan slikken? Denk daar nog maar even twee keer over na. Waarom het eten van placenta pillen gevaarlijker is dan we denken

Romper