Dit vertellen je cravings wat je zwangere lichaam eigenlijk nodig heeft

Marleen Staal 15 jun 2018 De mama

“Ik heb zin in een donut met ham kaas chips.” Cravings, we staan er mee op en gaan er mee naar bed. Of er nou kruimels op de deken vallen of niet. We weten dat we niet voor twee hoeven eten, maar je hebt wel twee keer zoveel honger. Snackattack? Dit heeft je lichaam écht nodig.

Cravings

Snacken en zwanger kun je in één adem noemen. Maar twee chocoladerepen achter elkaar naar binnen schuiven alsof het printpapier is, is ook weer zo wat. Jij denkt misschien zin te hebben in chocola, maar je lijf heeft eigenlijk een tekort aan iets heel anders. En nee, niet een tekort aan vitamine C (hocola).

Chocola

Je lichaam heeft nodig: magnesium.

Dat vind je in chocola ja, maar een gezondere optie is bijvoorbeeld noten. Of neem een handje zaden, een stuk groente of fruit. En daar mag je net zo veel van nemen, zonder je schuldig te voelen. Nu alleen nog nee kunnen zeggen tegen een zekere, verleidelijke meneer Tony…

Brood en pasta

Je lichaam heeft nodig: stikstof.

En stikstof zit in voeding die tjokvol eiwitten zitten, zoals vlees, vis (let op met rauwe vis), noten, bonen en chiazaad. Genoeg keus dus en geen excuses dat je dat croissantje écht nodig hebt.

Suiker

Je lichaam heeft nodig: chroom, koolstof, fosfor, zwavels, tryptofaan.

oor je met de hand in de dropveters grijpt, kun je beter een eitje eten of brocoli, kaas of kip. Vers fruit, radijs en bloemkool stillen je ‘candycrush’ ook en kies als avondeten iets met zoete aardappel en spinazie. Wedden dat je de hele avond niks zoets meer hoeft?

Vet eten

Je lichaam heeft nodig: calcium.

Groen moet je doen, zeker als het op eten aankomt. Heb je zin in een Mc-Alles Wat God Verboden Heeft-burger, schep dan een extra lepel groene bladgroente op. Vast niet je eerste keus, maar het stilt je trek gelijk.

Zout

Je lichaam heeft nodig: chloride en silicium.

Je hoeft geen chloor te happen in het zwembad, nee chloride zit in onder andere vette vis, chashewnoten en zaden. Een lepel zaad (nee, die dat soort) in je bakje yoghurt of een ‘noodzakje’ cashwenoten in je tas en je hoeft nooit meer een zoute snack te scoren als je cravings hebt voor een voordeelverpakking bolognese chips.

Reageer op artikel:
Dit vertellen je cravings wat je zwangere lichaam eigenlijk nodig heeft
Sluiten