7 tips om jezelf te blijven in je nieuwe rol als moeder

Negen maanden lang heb je vol enthousiasme gewacht op je baby en nu de kleine er is gaat het eigenlijk nergens anders meer over. Niet makkelijk om toe te geven, maar je kan zomaar wel eens vergeten dat je nog een eigen persoon bent met hobby’s en interesses. Dit zijn manieren om vast te houden aan je eigen identiteit nu de baby er is.

Want ja je bent ook een mens en jouw karakter en inbreng telt nog net zo hard mee als voor het moment dat je officieel moeder werd. Op deze manieren blijf je dicht bij jezelf. Omdat je meer dan alleen een trotse moeder bent.

1. Doe mee

De kans is groot dat je al lid bent van talloze mama groepjes voor tips en adviezen. Maar hoe zit het met een groepje waarin je kan kletsen over de nieuwste boeken, films of je gitaarkunsten? Join ze! Schrijf je in voor een meet-up groep in jouw buurt die zich richt op dingen die jij interessant vindt. Houd je er bijvoorbeeld van om leuke theatervoorstellingen te bezoeken, kijk dan of je je bij een theaterclubje kunt voegen. Of meld je aan voor een groep op Facebook. Het geheim is in ieder geval dat je je richt op je eigen hobby’s en interesses.

2. Breng tijd door met je niet-mama vriendinnen

Je hebt vast wel een vriendin die nog geen kinderen heeft. Of het nu je beste vriendin of een collega is, dat maakt niet uit. Ze weet in iedere geval nog niet alle ins en outs over babypoep en het kan haar op dit moment ook vrij weinig schelen. Als jij door alle moederschap gedachten geen flauw idee meer hebt wat er nog hip en happening is, weet zij vast wel een leuke tent waar jullie samen leuk een drankje kunnen doen.

3. Gun jezelf weer me time

Ook als moeder is tijd voor jezelf belangrijk. Het is volkomen normaal als het nog niet lukt om er een hele dag van te maken. Begin klein, met iets simpels dat je leuk vindt om te doen. Wandel naar je favoriete koffietentje en ga daar onder het genot van een latte een boek of tijdschrift lezen, als je daar van houdt. Ga joggen of een dansles volgen als dat meer je ding is. Het maakt niet uit wat het is, als je maar de tijd vrijmaakt om een uurtje of twee iets te doen wat je vóór de komst van de baby ook te gek vond.

LEES OOK: 6x hoe een ‘wilde’ studentenperiode mij heeft voorbereid op het moederschap

4. Zeg maar dag tegen de zwangerschapsoutfits

Hijs je jezelf stiekem nog het liefst in de shirts van tijdens je zwangerschap en zwangerschapsverlof? Natuurlijk is je lichaam hier en daar verandert na de bevalling en je nieuwe figuur waarschijnlijk nog even wennen. Maar kop op, het is net zo goed (zo niet beter) als voor de zwangerschap. Ga een dagje shoppen en kijk naar de kleding die past bij je persoonlijke stijl. Pas hier en daar eventueel wat aan als er punten zijn die nu benadrukt worden, waar je onzeker van wordt. Als je je kleed als jezelf, voel je je ook weer jezelf. Nou ja. Wat meer dan.

5. Probeer iets nieuws

Doe vooral iets dat je altijd al hebt willen doen, maar al tijden uitstelt. Denk terug aan je bucketlist. Kom met iets gaafs waarvan je zeker weet dat je er over een tijdje nog steeds met een glimlach aan terug denkt dat je het gedaan hebt. Van nieuwe dingen doen krijg je weer energie, zelfvertrouwen en weet je weer wat voor jou wel en niet werkt. Dus hop, ga achter je dromen aan badass!

6. Stop met praten over het moederschap

Oke, eventjes dan. Plan voor jezelf momenten waarop je alle babypraat een no go is. Bijvoorbeeld tijdens de vrijmibo op het werk of tijdens een date avond. Lukt dit niet? Dan hebben we er nog een voor je: probeer elke dag een halfuurtje even over iets anders te praten met je partner, vriendinnen of familie. Zolang het maar niet over de baby gaat. Het lijkt misschien streng en overdreven, maar zo dwing je jezelf ook weer om na te denken over welke dingen je nog meer interessant vindt.

7. Gun jezelf een break

Nee je leest niet twee keer hetzelfde, deze is echt wezenlijk anders dan punt 3. Gun jezelf ook mentaal een break van alle hoge verwachtingen. Wees lief voor jezelf. Laat alle perfectie los, want er is niet een moeder die perfect is. Het is heel normaal om te twijfelen of je het wel goed doet. Stel jezelf dus niet onnodig hoge eisen. Adem in, adem uit en relax. Probeer je niet om te vormen naar alle verwachten maar wees gewoon jezelf. En over deze dingen hoef je je sowieso geen zorgen te maken als moeder.

Tijd voor jezelf is handig en het beste van alles: het hoeft niet eens lang te duren. Deze 10 dingen kun je doen als 10 minuten tijd voor jezelf hebt.

Wat doe jij allemaal om vast te houden aan je eigen ik? Vertel het ons op Facebook.

Brit+Co