Ben je als new mom vaak moe? Met deze voedingstips krijg je meer energie

Soraya Vogelaar 10 sep 2017 De baby

Als nieuwbakken moeder komt er een hoop op je af. En dat kan best wat energie vreten. Tijd om gezond en voedzaam te eten schiet er dan al snel 9 van de 10 keer bij in. Waardoor je je nog vermoeider kan voelen. Met deze voedingstips houd je je energieniveau op peil.

Brit + Co vroeg aan dietist Kimberly Snyder, die zelf ook net moeder geworden is, voedingstips voor nieuwe moeders om meer energie te krijgen.

1. Eet voedsel dat je humeur een boost geeft

Je hormonen maken na de bevalling een heleboel veranderingen mee. Het gevolg: je humeur kan in een flinke dip raken. Snyder raadt aan dat je bananen, champignons, quinoa, bruine rijst, bladgroente, avocado, walnoten en lijnzaad eet om je humeur in balans te houden. Snyder: ‘Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk voedzame producten eet, omdat je lichaam nu hard werkt om te herstellen van de bevalling.’

2. Vermijd zuivel

Baby’s kunnen vaak gevoelig zijn voor de proteïne in koeienmelk. Dit is vooral belangrijk om op te letten als je borstvoeding geeft. Vervang je dierlijke zuivelproducten voor veganistische kaas, yoghurts die bestaan uit kokosmelk en een melkvervanger.

3. Eet soep

Snyder: ‘Soep zit vol hydraterend vocht en is goed voor je stoelgang.’ Zij raadt heldere groentesoep aan, om optimaal gevoed en gehydrateerd te blijven.

LEES OOK: Deze foto van een bruid vat het moederschap in een oogopslag samen

4. Drink water

Als je uitgedroogd bent, wordt borstvoeding geven een stuk lastiger. Daarnaast komen er ook andere klachten om de hoek kijken als duizeligheid, hoofdpijn en vermoeidheid. Zorg er dus altijd voor dat je gedurende de dag genoeg water drinkt. Voeg er iets aan toe voor een smaakje en neem een flesje of beker mee zodat je ook on the go of wanneer je druk in de weer bent met je baby, een slok kunt nemen.

5. Maak van tevoren makkelijke snacks en maaltijden klaar

Nu de baby er is, heb je een stuk minder tijd om elke dag uitgbreid een ontbijt, lunch, diner en snacks klaar te maken. Maak dus zoveel mogelijk van te voren op momenten dat je er wel tijd voor hebt. En het liefst in grote porties die je eventueel in kunt vriezen voor een later moment. Kies bijvoorbeeld voor smoothies, een quinoasalade of wat los fruit.

6. Geef je moedermelk op natuurlijke wijze een boost

Als je melkproductie wat lager is, kun je proberen wat kruiden aan je eten toe te voegen zoals venkel en moringa. Die stimuleren je melkproductie. Volgens Snyder is oatmeal ook een heuse superfood op dit gebied: ‘Het stimuleert de ontspanning wat voor een beter melkuitvloed zorgt en de complexe koolhydraten zijn goed voor de energie en een uitstekende bron van ijzer.’

7. Stop je voorraadkast vol met essentials

Zorg ervoor dat je altijd een voorraadje in huis hebt van de eerder genoemde etenswaren die goed voor je zijn. Lukt het met je pasgeboren baby niet om elke week de boodschappen te doen? Wie weet kun je iemand in je omgeving lief aankijken om het voor je te doen, of je laat de boodschappen thuisbezorgen.Zo weet je zeker dat je altijd genoeg gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt voor een energieboost. En een reep pure chocolade mag ook niet ontbreken om jezelf af en toe mee te verwennen. 😉

Deze moeder maakt een gedurfd statement: ze laat de wereld weten waarom moeders zichzelf vaker op de eerste plek moeten zetten.

Niets meer missen? Like ons op Facebook.

Brit + Co

Reageer op artikel:
Ben je als new mom vaak moe? Met deze voedingstips krijg je meer energie
Sluiten