Augurken tegen zwangerschapsmisselijkheid, helpt het echt?

Het is algemeen bekend dat zwangere vrouwen soms plotseling ongelofelijk veel trek hebben in augurken. Maar waar is dit nou eigenlijk zo goed voor?

Helaas ervaren de meeste vrouwen ‘ochtendmisselijkheid’ tijdens het eerste trimester van hun zwangerschap. En de meeste weten inmiddels ook wel, dat dit niet alleen in de ochtend het geval is. Soms kun je zelfs je hele zwangerschap lang last hebben van misselijkheid, geen pretje. Gelukkig zijn er een aantal manieren om het misselijk gevoel te verlichten. En écht waar: augurken zijn daar één van!

Augurken helpen tegen misselijkheid

Diëtiste Amanda Capriglione legt uit waarom augurken zo goed kunnen helpen bij een misselijk gevoel. ‘De meeste mensen weten wel dat misselijkheid kan worden verlicht door citroen of gember. Vaak wordt dit ook door een kopje thee gedaan wanneer je ziek bent. Maar augurken hebben eigenlijk dezelfde werking, ze zijn zuur pikant en scherp. Allemaal smaken waar veel zwangere vrouwen naar verlangen’. Het zuur uit augurken breekt moeilijk verteerbaar voedsel af, en dan vooral vettigheid. Dit heeft een verlichtende werking op het lichaam.

Mate zout

Wel moet er rekening gehouden worden met de mate waarin augurken gegeten worden. Er zit namelijk veel zout in een augurk. Dit zorgt voor een opgeblazen en slecht gevoel. ‘Sommige vrouwen hebben hier van nature al last van, zij moeten overvloedig zout dan juist in hun voeding vermijden’.

LEES OOK: Echt waar: vaders zijn beter bestand tegen poepluiers dan moeders

Water

Het andere voordeel van het eten van augurken is dat de zoute smaak kan leiden tot het drinken van meer water. En veel water drinken is erg belangrijk voor zwangere vrouwen.

Lege maag

Tijdens de zwangerschap worden bepaalde hormonen verhoogd en worden vrouwen gevoelig voor smaken en geuren. Dit zorgt ervoor dat sommige vrouwen verlangen naar bepaalde smaken, soms zelfs voedsel wat je eerder nooit lekker vond. ‘Zoute en zure smaken kunnen echter bij sommige vrouwen ook juist misselijkheid oproepen. Daarom is het belangrijk om te voorkomen dat dit voedsel op een lage maag terecht komt. Een lege maag is overgevoelig voor speeksel en de misselijkheid zal hierdoor snel volgen. Zorg daarom dat je altijd wat hebt gegeten voordat je zoute of zure dingen gaat eten. Een cracker of rijstwafel kun je vaak wel binnenhouden’.

Andere alternatieven

Ben je absoluut geen fan van augurken, ook niet tijdens je zwangerschap? Dan zijn er gelukkig ook een aantal andere dingen die je kunt doen om de misselijkheid te verlichten. Volgens Capriglione is goed gehydrateerd blijven al het halve werk. ‘Dit helpt de misselijkheid al enorm. Het gebruik van neutrale voedingsmiddelen zoals toast en crackers helpt ook. Het ergste wat je kunt door voor je misselijkheid is het behouden van een lege maag, dit maakt het gevoel alleen maar sterker.’

Het is daarom verstandig om gedurende de dag kleine maaltijden te eten in plaats van grote. Blijf weg van gefrituurd en vettig voedsel wat de misselijkheid juist kan verergeren. ‘Als je dan toch te misselijk bent om te functioneren, dan kun je met je dokter bespreken om vitamine B6 supplementen toe te passen aan je dieet. Studies hebben aangetoond dat dit misselijkheid kan verlichten zonder de groeiende baby te beïnvloeden’, zegt Capriglione.

Het blijft vervelend, die misselijkheid. Voor iedere vrouw is het een uitdaging om dé juiste oplossing te vinden die helpt. Hoe dan ook, blijf veel water drinken, leef niet op een lege maag en eet alleen voedsel waar je op dat moment trek in hebt.