De mama 27 mei 2019 Redactie

Afvallen na je zwangerschap: alles wat je erover wilt weten

Tijdens je zwangerschap verandert er veel aan je lichaam. Afhankelijk van je BMI zul je waarschijnlijk tussen de 5 en 20 kilo aankomen tijdens je zwangerschap. Een groot deel van dit gewicht verlies je vanzelf gedurende de eerste 9 maanden na de bevalling. Mocht je dit proces op een gegeven moment willen versnellen, dan zijn dit de dingen die je moet weten.

Voor je begint te lezen is het belangrijk om te weten dat er ook een grote kans is dat je zwangerschap permanente sporen achterlaat en je lichaam er blijvend anders uit ziet. Misschien moet je hier even aan wennen maar probeer het positief in te zien: wees trots op de topprestatie die je lichaam heeft geleverd en kijk naar mooie baby die je zwangerschap heeft opgeleverd.

Lees ook: 5 Redenen waarom je niet afvalt door borstvoeding (en waarom dat ook niet hoeft!)

Veranderd lichaam

Tijdens de zwangerschap rekken buikspieren en huid mee om plaats te maken voor de groeiende baby. Daarnaast slaat je lichaam extra vocht en vet op om je baby te kunnen voeden na de bevalling. Het is dan ook niet vreemd dat het lichaam er anders uitziet na de geboorte van de baby. Toch is het voor vrouwen vaak even wennen om dit veranderde lichaam in de spiegel te zien en willen kersverse moeders vaak zo snel mogelijk hun eigen lijf weer terug. Realiseer je dat je zwangerschap negen maanden duurde en het dus ook ongeveer negen maanden duurt voor je lichaam ontzwangerd is.  Terug in vorm komen gaat dus heel geleidelijk aan en gebeurt door een combinatie van een gezond voedingspatroon, voldoende beweging en een flinke portie geduld.

Sporten na de bevalling

De eerste tijd na de bevalling zal vooral gericht zijn op het herstel na de bevalling en het wennen aan je leven met de baby. Toch zul je vaak flink wat kilo’s afvallen in deze eerste dagen omdat na het gewicht van de baby, de placenta en het vruchtwater ook het overtollige vocht dat je lijf vasthield langzaam wordt afgevoerd. Het is belangrijk om je dagelijkse activiteiten geleidelijk aan weer op te pakken zonder het lichaam te forceren. Vooral als er sprake is (geweest) van bekkeninstabiliteit gaat de genezing vlotter als beweging heel rustig wordt opgebouwd. Zodra de dagelijkse activiteiten zijn opgepakt en je je controle bij de verloskundige hebt gehad kun je na vier tot zes weken ook weer rustig gaan sporten. Cardio en krachttraining kun je langzaam opbouwen, alleen buikspieroefeningen en hardlopen kun je het beste nog even achterwege laten.

Buikspieroefeningen oppakken

Ongeveer zes weken na een vaginale bevalling en acht weken na een keizersnede kunnen buikspieroefeningen weer in het trainingsprogramma opgenomen worden. De reden dat de buikspieren de eerste weken na de bevalling rust nodig hebben, is om de uitgerekte spieren de tijd te geven weer naar elkaar toe te groeien. Tijdens de zwangerschap is er namelijk ruimte gekomen tussen de rechte buikspieren, dit wordt diastase genoemd. Bij een te snelle of intensieve opbouw van de oefeningen is er een groot risico dat de diastase versterkt wordt in plaats van afneemt. Als je na zes tot acht weken weer begint met buikspieroefeningen, is het daarom opnieuw van belang het rustig op te bouwen.

Lees ook: De 10 meest gestelde vragen over ontzwangeren (met goudeerlijke antwoorden)

Oppassen met afvallen

Indien je flesvoeding geeft, kun je gerust het eetpatroon aanpassen om overtollige kilo’s te verliezen. De meest verantwoorde en effectieve manier is om gezonde producten uit de schijf van vijf te eten en maximaal 500 kcal per dag te minderen. Gemiddeld val je dan een halve kilo per week af. Let er wel op dat je genoeg energie hebt om voor je baby te zorgen. Indien je borstvoeding geeft, kan een dieet invloed hebben op de melkproductie en kunnen er bovendien afvalstoffen in de melk terecht komen. Het is aan te raden om gedurende de borstvoedingsperiode geen dieet te volgen maar een gezond eetpatroon aan te houden. Over het algemeen wordt aangenomen dat je zo’n 300-500 kcal per dag extra nodig hebt als je borstvoeding geeft. Zodra de productie goed op gang is en je weet hoeveel je ongeveer moet eten om op gewicht te blijven, kun je langzaam beginnen met meer sporten en gezond eten. Op deze manier verlies je langzaam en op een verantwoorde manier het overtollige gewicht.

Terug in vorm

Het is dus goed te weten dat terug in vorm zijn niet altijd betekent dat je lichaam hetzelfde is als voor de zwangerschap. Het is normaal als je wat vet vasthoudt op andere plekken dan voorheen, je buik minder plat is en je huid hier en daar wat slapper is. Gelukkig kun je ook lekker in je vel zitten en een geweldige partner en moeder zijn in je veranderde lichaam. Je mag trots zijn op jezelf en je lichaam!

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over zwanger zijn, moeder worden en het leven met je baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Afvallen na je zwangerschap: alles wat je erover wilt weten
Sluiten