Aambeien tijdens de zwangerschap: zo kom je er vanaf

Zo’n 85 procent van de vrouwen krijgt aambeien tijdens de zwangerschap. Een veelvoorkomende zwangerschapskwaal dus, al zal de één er meer last van hebben dan de ander. Met de volgende tips kom je er vanaf.

Tijdens de zwangerschap is de kans op aambeien juist zo groot omdat de druk op de anus toeneemt. Dit kan komen doordat je darmen tijdens de zwangerschap trager werken, wat zorgt voor obstipatie. Maar de groei van je baarmoeder kan ook een oorzaak zijn. Doordat deze groter wordt, drukt het op weefsel binnen de anus.

Zo herken je aambeien

Als je aambeien hebt, zakken delen van het weefsel binnen je anus uit. Ze worden groter en kunnen gaan bloeden. Je kunt last hebben van inwendige aambeien, die zich dus binnen de anus bevinden of uitwendige aambeien die buiten de anus hangen. Als de aambei wordt afgekneld, kan dit een pijnlijk stolsel vormen. Aambeien zorgen voor de volgende klachten:
– Jeuk rond de anus
– In het geval van uitwendige aambeien: dunne, lekkende ontlasting of lekkend darmslijm
– Branderig gevoel rond de anus

Met deze symptomen is het verstandig om langs de huisarts te gaan. Ook als je al een tijdje last hebt van obstipatie.

Behandeling van aambeien

De huisarts kan je verschillende zalfjes en crèmes voorschrijven die geschikt zijn om te gebruiken tijdens de zwangerschap. Wanneer de opties van de huisarts niet helpen, kan hij je doorverwijzen naar een specialist. Deze kan de aambeien verwijderen door ze af te binden, de bloedvaatjes naar de aambeien dicht te schroeien of een irriterende vloeistof onder het slijmvlies in te spuiten. Al deze behandelingen zorgen ervoor dat aambeien verschrompelen of afsterven.

LEES OOK: Dit moet je weten over bloedverlies tijdens de zwangerschap

Tips om aambeien te voorkomen

Om aambeien te voorkomen, is het belangrijk om obstipatie tijdens de zwangerschap te voorkomen, de volgende tips helpen hierbij.

1. Eet gezond en vezelrijk

Kies zoveel mogelijk voor vezelrijke voeding. Vezels zorgen ervoor dat je darmen goed werken en ze nemen vocht op in de ontlasting. Dit houdt je ontlasting zacht en soepel. Vezels zijn vooral te vinden in groente, fruit en volkorenproducten. Lekker gezond dus!

2. Drink genoeg water

Als je vezelrijk eet, is het belangrijk dat je voldoende water binnenkrijgt. Vezels hebben vocht nodig, anders werken ze niet goed. Je doet er dus goed aan om extra te drinken.

3. Houd de boel niet op

Het ophouden van je ontlasting is geen goed idee. Het zorgt ervoor dat de ontlasting verder indikt, waardoor de kans op verstopping toeneemt. Als er aandrang is, pers je voorzichtig mee. En pers niet te hard als er geen aandrang is.

4. Move, move, move!

Door genoeg te bewegen wordt de darmwerking in beweging gehouden. Als je lange periodes achter elkaar zit, verhoog je de druk op de anus. Laat dit nou net zijn wat je niét wilt.

5. Goede hygiëne

Heb je al last van aambeien? Zorg er dan voor dat alles goed schoon blijft. Was je anus na het poepen met lauwwarm water en dep goed droog. Gebruik geen zeep of geparfumeerd toiletpapier, dit kan de pijn en jeuk alleen maar verergeren. Een warm bad kan wonderen verrichten tegen jeuk en pijn.

Schuimige urine en pijn op de borst: deze en 5 andere voortekenen van een zwangerschapsvergiftiging zou je niet moeten negeren.

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Like ons Facebook om op de hoogte te blijven.

Thuisarts.nlMaag Lever Darm Stichting