Zwanger worden? 8 x zo geef je je vruchtbaarheid een boost

Je wilt zwanger worden. Liever vandaag dan morgen. Onder het motto: alle beetjes helpen. Acht simpele manieren om, eigenhandig, gewoon vanuit huis, je vruchtbaarheid te vergroten.

De truc zit hem in de juiste levensstijl. Dit kan betekenen dat je dingen moet laten staan waar je enorm van gaat balen of juist moet gaan doen, ook al zit je er niet per se op te wachten. Onthoud: het is voor een goed doel.

1. Dag koffie!

Kappen met koffie. Cafeïne is niet goed voor je vruchtbaarheid. Vooral bij de eivormig en -rijping heeft je lijf er last van. Daarnaast hebben vrouwen die meer dan 200mg binnenkrijgen, ook nog eens twee keer zoveel kans op een miskraam. Lekker laten staan, dus. Cafeïne zit trouwens niet alleen in koffie, maar ook in thee, cola en vooral veel in energydrinks.

2. Vermijd stress

Stress verkleint de kans op een zwangerschap met zo’n 12 procent. De Engelse en Amerikaanse onderzoekers die dat ontdekten, adviseerden hun gestreste proefpersonen om te mediteren of aan de yoga te gaan. Zelfs voor de grootste stresskip kan dit rust in hoofd en lijf brengen.

LEES OOK: Stiekem liever een jongen of meisje? Dit is de truc.

3. Genoeg bewegen

Ga vooral geen bergen beklimmen of marathons lopen. Met een beetje bewegen bedoelen we gewoon wandelen, een uurtje zwemmen of even fanatiek je huis schoonmaken. Onderzoek van de universiteit van North Carolina toonde aan dat vrouwen die actief waren voor en tijdens hun vruchtbaarheidsbehandeling, drie keer zoveel kans hadden om zwanger te worden, dan vrouwen die te weinig bewogen. Dus hup, sportschoenen aan en gaan!

4. Alkaline eten

Natuurlijk, gezond eten is altijd belangrijk, maar helemaal wanneer je zwanger probeert te worden. Niet te vet, genoeg groenten en fruit. Wat je vruchtbaarheid echt vergroot is voedsel met een hoog alkalinegehalte. Dit zorgt namelijk voor gezonde afscheiding bij vrouwen. Wat je dan moet eten? Nou, bijvoorbeeld:

  • Asperges
  • Selderij
  • Mango’s
  • Olijven
  • Perziken
  • Aardappels
  • Bamboescheuten
  • Kersen
  • Komkommer
  • Uien
  • Appels

5. Gezond gewicht

Te dik én te dun zijn, is slecht voor je vruchtbaarheid. Overgewicht kan je hormonen flink van slag brengen en je menstruatie onregelmatig maken. Ondergewicht kan er zelfs voor zover dat je helemaal niet meer ongesteld wordt. Een gezonde leidraad is je BMI. Die bereken je door je gewicht in kilo’s te delen voor je lengte in centimeters in het kwadraat. Bij een BMI tussen de 21 en 29, is je vruchtbaarheid op zijn best.

6. Zink en vitamine C voor je man

Ook je man kan werken aan zijn vruchtbaarheid. Bijvoorbeeld door te zorgen dat hij genoeg zink en vitamine C binnenkrijgt. Zink zit veel in noten en zaden, vis, granen en eieren. Bijvoorbeeld kiwi’s en tomaten zitten bomvol vitamine C.

7. Even geen nachtdiensten meer

Vrouwen die in ploegendiensten werken, hebben meer kans op vruchtbaarheidsproblemen.
Dit komt door slaaptekort en een verstoord ritme. Dat blijkt uit onderzoek aan de University of Southhampton. Advies aan vrouwen die dromen van een kindje: de nachtdiensten even doorschuiven naar je collega’s zonder kinderwens.

8. Eten voor libido

Om zwanger te worden, zul je moeten seksen. En als dat gebeurt met een beetje enthousiasme, is dat wel zo fijn. Wat je op je bord legt, kan daarbij helpen. De key zijn producten met veel aminozuren. Die werken lustopwekkend. Wat je dan moet eten? Watermeloen bijvoorbeeld of vijgen. Nu nog een leuk receptje verzinnen met die ingrediënten erin.

Zoals je weet kan je leeftijd ook invloed hebben op de kans om zwanger te raken. Goede vraag: wanneer ben je te oud voor een baby?

Antonius ziekenhuis

Reageer op artikel:
Zwanger worden? 8 x zo geef je je vruchtbaarheid een boost
Sluiten