Bye bye zwangerschapskilo’s! 8 manieren om meer te bewegen nu je baby er is

Nu zullen wij heus niet zeggen dat je na de bevalling in een mum van tijd superstrak moet zijn en uren door moet ploeteren in de sportschool. Laat dat maar lekker aan een ander over die het wel wilt ;). Maar wat extra lichaamsbeweging kan ook nu als kersverse moeder geen kwaad.

Voldoende bewegen zorgt voor meer energie, vermindert stress, pijntjes en kwaaltjes. Best een goed idee dus om zo nu en dan een goede workout sessie in te plannen. Met deze 8 tips kun je lekker aan de bak.

1. Dagelijks doel

Stel jezelf een dagelijks doel van simpele workouts die je gedurende de dag doet. Je hoeft je heus niet meteen een uur lang in de sportschool in het zweet te werken. Waarschijnlijk kan je dat uur niet eens missen. Maar hier en daar een klein intervalletje van een paar minuten zou best kunnen, bijvoorbeeld als je toch al aan het wachten bent. Stel een doel waar je je goed aan kunt houden, dat je aan het einde van de dag 50 squats gedaan hebt bijvoorbeeld.

2. Mama vriendinnen zijn sportbuddies

Bij vriendinnen die ook (net) moeder zijn, kun je terecht om al het wel en wee van het leven met een baby te bespreken. Maar ze zijn ook uitstekende gym buddies. Ook al is ieder lijf anders en reageert het anders op een zwangerschap en bevalling, zij begrijpen als geen ander wat je doormaakt. Enne, over mom friends gesproken: deze 7 moeders kom je sowieso tegen in jouw mom group.

3. Sport mét je baby

Ja je leest het goed, betrek je baby bij je oefeningen. Ook best een leuk fitnessmaatje en zo komt de kleine ook zeker geen aandacht tekort. En aangezien je baby met de tijd zwaarder wordt, heb je je eigen persoonlijke kettlebell te pakken. 😉 Let er wel op dat je de oefeningen niet doet als de baby net gegeten heeft, want dat wordt spugen. Deze moeder doet even voor hoe het wel moet.

LEES OOK: De hel om na je bevalling in bikini te gaan? Dit sleept je er doorheen

4. Maak het jezelf ongemakkelijk

Door alles strategisch net iets verder weg te zetten. Zet de commode bijvoorbeeld zo ver mogelijk van de woonkamer vandaan. Heb je een huis met meerdere verdiepingen? Nog beter zet ‘m op de volgende verdieping. Zo loop je toch wat extra als je iets moet pakken of het tijd is om de luier te verschonen. Parkeer je auto bij het boodschappen doen zo ver mogelijk van de winkels in de parkeergarage. Hallo extra stappen!

5. Wandel overal naartoe

Ga eens wandelen in plaats van de auto pakken. Je hoeft niet meteen een Vierdaagse uit te lopen, maar een korte wandeling kan al wonderen door voor je conditie. Het houdt al je gewrichten soepel en in beweging. En ook fijn: je maakt meteen even je hoofd leeg. Neem je baby mee in de kinderwagen of in een ergonomische draagzak.

sporten na bevalling

6. Trainen tijdens het spelen

Nog meer multifunctioneel trainen en bonden met je baby. Dit keer door het trainen te combineren met spelen. Je baby ligt op de speelmat en jij doet een paar crunches of sit-ups. Als je baby aan tummy time doet, kun jij naast of tegenover hem of haar de plank doen. Let er wel op dat je baby niet te lang op z’n buik blijft liggen, vaak is eventjes al genoeg voor de kleine. Perfect voor een plankoefening van een minuut.

LEES OOK: 7 tips: zo zorg je goed voor jezelf als je net moeder bent geworden

7. Kinderopvang

Deze tip is afhankelijk van waar jij je goed bij voelt en of je je baby er oud genoeg voor vindt. Sommige sportscholen bieden opvang aan voor je kind terwijl jij je zweetsessie kan voltooien. Je kunt ook een oppas inhuren zodat die thuis op de baby let terwijl jij naar de sportschool gaat of gaat joggen.

8. Speciale fitnessklasjes

Kies een groepsles waarbij het juist de bedoeling is dat je de baby meeneemt zodat hij of zij ook mee kan doen. Een mommy & me klasje. Je baby heeft vast de tijd van z’n leven. Leuke bijkomstigheid is dat je zo ook weer met andere moeders met baby’s in contact komt.

Je lichaam is hoe dan ook prachtig, dus óók na de bevalling. Deze fotoserie is het bewijs.

Niets meer missen? Like ons op Facebook.

Reader's Digest