De baby 25 apr 2017 Susan Dalstra

Deze 6 slaaptips voor baby’s werken écht

Een slaaptraining voor baby’s klinkt misschien ingewikkeld, maar niets is minder waar. Hadley Seward is de oprichter van Bonne Nuit Baby en weet precies hoe jonge ouders hun nachtrust terugkrijgen. 

Hadley weet uit ervaring hoe het is om een baby te hebben die ‘s nachts weigert te slapen. Toen haar eigen zoontje na dertien maanden een verstoord slaappatroon ontwikkelde, bedacht ze een slaaptraining om letterlijk weer rust in de tent te krijgen. En niet alleen haar wallen verdwenen. Haar zelfvertrouwen kreeg een boost toen zij (en haar baby) de routine onder de knie hadden. De techniek werkt zo goed dat ze nu andere ouders helpt om hun baby door te laten slapen.

‘Als slaapconsulent vindt ik het ‘t mooist wanneer een moeder die al maanden niet heeft geslapen me vertelt dat haar baby voor het eerst een nacht heeft doorgeslapen. Daar doe ik het allemaal voor.’ Hadley deelt haar zes beste tips om iedere ouder dat glorieuze gevoel te geven.

1. Houd de klok in de gaten

Baby’s onder de zes maanden vinden het moeilijk om lange tijd achter elkaar wakker te blijven zonder oververmoeid te raken. Daar is een wetenschappelijke reden voor: wanneer een baby moe is, maakt het lichaam het stresshormoon cortisol en adrenaline aan waardoor het veel moeilijker is om rustig te worden en in slaap te vallen. Dit wil je voorkomen. Houd daarom de tijd tussen de verschillende dutjes bij. De meeste pasgeborenen kunnen niet langer dan 45 tot 60 minuten zonder slaapje.

2. Bedenk een slaaproutine

Baby’s hebben continuïteit nodig. Als je baby drie maanden oud is kun je een tien minuten durende routine voor het slapen gaan ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan het aantrekken van een pyjamaatje, het voorlezen van een boek of het zingen van een liedje. Een korte maar vaste slaaproutine zorgt ervoor dat je baby begrijpt dat het tijd is om rustig te worden en zich kan voorbereiden op zijn of haar slaap.

LEES OOK: Onderzoek: helft van de ouders durft niet te zeggen dat baby in hun bed slaapt

3. Niet te veel licht

Zodra je baby een biologische klok heeft ontwikkeld, triggert donker de aanmaak van melatonine, wat ervoor zorgt dat je baby slaperig wordt. Zorg daarom voor voldoende licht in de uren dat je kind wakker is, en voor een donkere ruimte voor het slapen.

4. Maak van dutjes thuis een prioriteit

Na vier maanden is het belangrijk om je kind zoveel mogelijk thuis te laten slapen. Dutjes overdag zijn in deze periode net zo belangrijk als ‘s nachts slapen. Probeer je baby daarom ‘s ochtends en ‘s middags thuis – in alle rust- te laten slapen. Wil je echt naar buiten? Ga dan naar het park of een andere (rustige) omgeving.

5. Wees niet bang voor een vroege bedtijd

Uit Hadleys ervaring brengen de meeste ouders hun baby eerder te laat dan te vroeg naar bed. Breng je kind daarom  naar bed vóórdat het oververmoeid is en de eerder genoemde hormonen opspelen. Heeft je kind een dutje overgeslagen? Breng hem dan nog vroeger naar bed.

6. Leer je baby zelf in slaap te vallen

Franse ouders doen aan ‘le pause’: ze wachten eerst een minuut of twee voordat ze naar het kind toegaan als het huilt. Geef je baby iedere dag een paar keer de gelegenheid om uit zichzelf in slaap te vallen in plaats van bij elk geluidje boven de wieg te hangen.

Deze ouders vonden een heel lief trucje om hun baby binnen 30 seconden in slaap te laten vallen. Echt, het is net magie.

Hoe laat jij je kleintje in slaap vallen? Praat met ons mee!

 

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over zwanger zijn, moeder worden en het leven met je baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Deze 6 slaaptips voor baby’s werken écht
Sluiten