11 Natuurlijke middeltjes tegen ochtendmisselijkheid

Marleen Staal 13 jun 2018 De mama

Staat het kotsen je nader dan het lachen? En hoef je’s ochtends geen wekker meer te zetten, omdat je omgedraaide maag je wel wakker maakt? Gefeliciteerd, je bent hartstikke zwanger. Gelukkig gaat die ochtendmisselijkheid voorbij en nog beter: in de tussentijd kun jij er wat tegen doen.

Haal de volgende producten in huis en je hebt altijd iets paraat als het water tot aan je lippen staat. Leterlijk.

Gember

Waar helpt het magische gembergoud niet tegen? Of je nu griep hebt of over de wc-rand hangt vanwege een kleine zwemmer, gember wordt al eeuwenlang gebruikt door traditionele medicijnmannen. Gember heeft een remmende werking op misslijkheid, dus als je ‘s ochtends niks door je keel krijgt, neem dan eens een kopje verse gemberthee. Drink je een paar koppen gedurende de dag, dan is de kans op ochtendmisselijkheid de volgende dag een stuk kleiner.

Pepermunt

Een pepermuntjesnoepje kalmeert je maag, maar ook pepermunt thee of pepermunt in andere natuurlijke vorm helpt het misselijke gevoel tegen te gaan.

Citroen

Citroen is in heel veel dingen lekker, zoals een schijfje in je ijsthee, maar in pure vorm eet je die gele gemenerd niet even 1,2,3 op. Dat hoeft ook niet, maar aan een verse citroen ruiken of een paar drupjes in je water of thee, vermindert de misselijkheid. Daarbij is genoeg water drinken belangrijk, vooral als je misselijk bent, om uitdroging tegen te gaan.

Smeer het

Geen fan van citroenen eten of drinken? Een citroenkaars of geurbrander met citroen helpt ook. Of druppel wat etherische olie met citroen op de binnenkant van je polsen of zakdoek zodat je hieraan kan ruiken als je bijna moet overgeven.

Grapefruit

Dit stuk fruit heeft net zoals citroen een hoog zuurgehalte en heeft daarmee ook een remmende werking op je ochtendmisselijkheid.

Eet voor je je misselijk voelt

Als je de (biologische) klok er op gelijk kunt zetten wanneer de misselijkheid toe slaat, probeer dan voor deze tijd wat te eten. Gek genoeg helpt tegen vervelende kwaaltjes en pijntjes altijd het tegenovergestelde, zoals sporten als je spierpijn hebt en eten als je misselijk bent. Eet in kleine hoeveelheden en probeer regelmatig wat gezonds (het liefst hoog in proteïne) te snacken.

Eet voor je opstaat

En eet voordat je opstaat. Leg een pak crackers of iets anders lichts naast je bed en neem een paar hapjes voordat je uit bed komt.

Neutrale koolhydraten

Droge crackertjes of naturel cornflakes, daar eet je normaal gesproken altijd wat op of bij, maar als je misselijk bent is het goed om deze ‘saaie’ koolhydraten droog te eten. Een kopje net zo ‘saaie’ bouillon erbij en je zorgt ervoor dat je lichaam in ieder geval wat zout, vocht en koolhydraten binnenkrijgt.

Vitamine B1

Het is altijd goed om – voordat je aan vitaminesupplementen begint je dokter te raadplegen, maar je ochtendmisselijkheid kan te maken hebben met een vitamine B1-tekort. Neem drie keer per dag extra vitamine B1 en je misselijkheid wordt verlaagt tot een level waarop je het beter aankan.

Accupunctuur

Check ook hierbij even de dokter wat zijn advies is, maar over het algemeen is accupunctuur een veilig, alternatief middel om ochtendmisselijkheid tegen te gaan. Met accupunctuur tegen misselijkheid wordt gebruikt gemaakt van Pericard 6. Dat is een punt in de pols waar een belangrijke zenuw loopt die in verbinding staat met je maag. Door op dit punt te prikken of te drukken, wordt de maag gekalmeerd.

Je kunt ook heel makkelijk zelf op dit punt drukken om te proberen de misselijkheid tegen te gaan. Pericard ligt twee vingerbreedtes onder je pols. Druk op dit moment je zult hopelijk snel verlichting voelen.

Vermijd vet

Nu hoef je sowieso al niet per se voor twee te eten – al is het vaak een heerlijk excuus voor je cravings – maar vermijd in ieder geval (te) vet eten. Je lichaam kost dit meer energie om te verwerken waardoor je misselijk kan worden.

Moneycrashers

Reageer op artikel:
11 Natuurlijke middeltjes tegen ochtendmisselijkheid
Sluiten